تحلیل‌های فنی بازیگران دلار

دنیای اقتصاد : ادامه نزول دلار، موجب ریزش به کانال ۱۲ هزار تومانی شد. شروع معاملات این ارز در محدوده ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومانی که ۴۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود، حاکی از تمایلات کاهشی حاکم بر بازار بود. در ادامه روند نزولی ابتدای روز، دلار در ادامه ۶۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۴ بعدازظهر روی قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. روز یکشنبه نیز شاخص ارزی ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود.
از نگاه تحلیلگران فنی بازار، دلار در شرایط فعلی در محدوده رنج (Range) به سر می‌برد و سودای افزایش یا کاهش شدیدی را در سر ندارد. با این حال، دو نگاه متمایز نیز در بازار وجود دارد. گروهی باور دارند ۵۰ روز نوسان محدود در بازار ارز نشان می‌دهد که افزایشی‌ها از بازار خارج شده‌اند و بازارساز در این شرایط به دنبال کاهش قیمت دلار با شیب محدود است؛ به‌گونه‌ای‌که با حملات سفته‌بازانه مواجه نشود. این گروه به روند کاهشی ۵۰ روز اخیر نیز اشاره می‌کنند که دلار با یک شیب تند شروع به کاهش کرد و پس از یک اصلاح قیمتی، شیب کاهشی ملایم‌تر شد. دلار اول خرداد روی سطح مقاومتی مهم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار داشت و طی ۱۸ روز حتی تا قیمت ۱۲هزار و ۷۰۰ تومانی پایین رفت. از آن تاریخ بازار با رفت و برگشت‌های قیمتی زیادی مواجه شد، ولی نه از سطح ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی پایین و نه از سطح ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی بالاتر رفت. آخرین بار قیمت دلار در ۲۶ خرداد به سطح ۱۳هزار و ۷۰۰ تومانی برخورد کرد و پس از آن با یک شیب ملایم نزولی به سوی کانال پایین‌تر حرکت کرد.

در مقابل این گروه، دسته‌ای از فعالان باور دارند، کاهش قیمتی دلار بیشتر ناشی از عرضه زیاد بازارساز به‌صورت حواله و اسکناس نقد بوده است. این گروه به‌عنوان مثال عنوان می‌کنند، در روزهای اخیر به طور محسوسی تقاضای افراد عادی در برابر صرافی‌های بانکی افزایش یافته است؛ ولی این افزایش تقاضا انعکاسی در قیمت‌های بازار نداشته است.  این گروه علت این موضوع را عرضه زیاد بازارساز می‌دانند. البته از یاد نباید برد که میزان تقاضای افراد عادی روبه‌روی صرافی‌های بانکی به بالای دو هزار و ۲۰۰ یورو به ازای هر نفر نمی‌رسد و برای اینکه این خریدها در روند قیمتی بازار اثرگذار شود، باید معامله‌گران بزرگ نیز در موقعیت خرید قرار بگیرند یا صف‌ صرافی‌های بانکی خیلی شلوغ‌تر باشد. با این حال، بازارساز نیز باید تغییرات محسوس سمت تقاضا را رصد کند و براساس آن قیمت‌گذاری‌های خود را صورت دهد و همزمان تاکتیک‌هایی را برای مدیریت انتظارات پیش‌بینی کند.

کوچک شدن زندان دلار
از ۱۹ خرداد تا همین روز گذشته می‌توان گفت دلار در یک دامنه هزار تومانی حرکت کرده است. در این دامنه، کف قیمتی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ثبت رسیده است و سقف قیمتی نیز به بالای ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان نرفته است. با این حال، در ۱۲ روز گذشته دامنه نوسانی دلار حتی کوچک‌تر نیز شده است. کمترین قیمتی که دلار در این ۱۲ روز ثبت کرده است، ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان بوده و سقف قیمتی نیز به بیش از ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان نرسیده است. این یعنی دامنه نوسان دلار به کمتر از ۳۰۰ تومان رسیده است.

نقاط فروش در بازار ارز
تحلیلگران فنی بازار بر اساس روند بازار در ۵۰ روز گذشته عنوان می‌کنند که معامله‌گران عمدتا در سه نقطه بیشتر فروشنده ارز می‌شوند. نقطه اول محدوده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی است که هر زمان بازار در روزهای اخیر به سمت آن نزدیک می‌شود، با افزایش فروش‌ها مواجه می‌شود. نقطه فروش دوم سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی است که در اوایل تیرماه مورد توجه معامله‌گران قرار داشت. دیگر نقطه فروش و مقاومت بازار ارز محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی است که بازار در اواخر خردادماه به آن حساس بود.

 در این میان، در مورد نقطه کف دلار فعلا اکثر معامله‌گران به دو عدد ۱۲ هزار و ۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی اشاره می‌کنند. دلار در سال ۹۸ هرگز نتوانسته است از این سطوح پایین‌تر برود. پس با توجه به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی دیروز و دامنه نوسانی اخیر دلار می‌توان گفت بازار در حوالی کف قیمتی سال ۹۸ در حال نوسان است. باید دید بازار در ادامه تابستان کف‌های جدیدی را تجربه می‌کند. مقاومت محکم رو‌به‌روی بازار به جز ۳ نقطه فروش یاد شده عدد ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی است. در حالی که در بازار داخلی دیروز ریال تا حدی در برابر دلار تقویت شد، بهای لیر در بازارهای جهانی در برابر دلار در حال  تضعیف است.

  بحران در ترکیه
 لیر ترکیه در آغاز به کار بازارهای جهانی بالغ بر ۲ درصد فروریخت. پس از آنکه اردوغان رئیس بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرد، واکنش بازارهای داخلی این کشور به نزول پول ملی، بازار سهام و فروش سنگین اوراق بدهی با سررسید ۱۰ ساله منتهی شد. لیر ترکیه که در چند ماه گذشته رالی قدرتمندی از خود بروز داده بود در نهایت با نزول ۲ درصدی در برابر دلار آمریکا واکنش خود را به برکناری رئیس نهاد پولی ترکیه نشان داد. البته در بازارهای آسیایی لیر بیش از بازار اروپایی نزولی بود و نزدیک به ۳ درصد افت در برابر دلار آمریکا را تجربه کرد. از طرف دیگر در بازار بدهی فشار فروش در اوراق بلندمدت با سررسید ۱۰ ساله وضعیت  رو به وخامت بیشتری برد. این اوراق با رشد ۳۰ نقطه درصدی به بازدهی ۲۴/ ۷ درصد رسید که بزرگ‌ترین فروش اوراق از ماه مه ‌سال جاری میلادی را رقم زد. در بورس استانبول نیز افت ۵/ ۱ درصدی در واکنش به برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه نمایان شد. نرخ برابری دلار به لیر تا سقف ۸/ ۵ رسید و ظرف روز ابتدایی بازارهای جهانی ۲ درصد تضعیف شد.

بازگشت طلا به ۱۴۰۰
دیروز قیمت سکه در بازار داخلی با نزول جزئی مواجه شد، در حالی که بهای طلای جهانی افزایشی بود.  اونس طلا  در شرایطی که بازارهای جهانی سهام به روند صعودی خود پایان داده بودند، توانست بار دیگر به بالای ۱۴۰۰ دلار بازگردد. اونس طلا  عصر روز گذشته در قیمت ۱۴۰۴ دلاری معامله می‌شد. عوامل تکنیکال همچنان به سود اونس طلا هستند و امکان پیشروی فلز زرد وجود دارد.از طرف دیگر بیت‌کوین همچنان بالاتر از ۱۱هزار و ۸۰۰ دلار معامله می‌شود. دلیل صعود بیت‌کوین در روزهای اخیر بیشتر به انتخاب سرمایه‌گذاران برای ورود به یک بازار جایگزین بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید