خارجی‌ها خریدار نفت بورسی

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی از خارج از کشور برای حضور در معاملات نفت خام بورس انرژی ایران ابراز تمایل کرده‌اند و به دنبال اجرایی‌کردن این خواسته هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی با اشاره به اینکه در سیستم بورس امکان حضور مشتریان خارجی هم وجود دارد، ادامه داد: بر اساس اعلام بورس، تا کنون برای تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی خارجی کد سهامداری بورس نیز صادر شده است و علاوه بر آن عده‌ای نیز برای حضور در این معاملات به شرکت ملی نفت ایران مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: ساز و کار لازم برای معاملات نفت خام در بورس با خارجی‌ها وجود دارد و در این زمینه محدودیتی نداریم. البته در گذشته الزام بر این بود که حتماً شرکت حقوقی خارجی ثبت سفارش انجام می‌داد زیرا نیاز بود تا تایید صلاحیت شوند اما با همکاری شرکت بورس، این کار برای اشخاص حقیقی نیز امکان‌پذیر شده است.

به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، با اقدامات صورت گرفته، برای ورود و خروج و انجام معاملات خارجی‌ها در بورس انرژی و خرید و فروش نفت خام محدودیتی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: از آنجا که این محموله‌ها با هدف صادرات در بورس انرژی عرضه می‌شوند بنابراین همواره یک طرف خارجی نیز وجود دارد اما هنوز خریداران خارجی بدون واسطه در بورس برای خرید نفت اقدام نکرده‌اند.

تبیانیان با اشاره به عرضه مستمر نفت خام و میعانات گازی در سه شنبه هر هفته، ادامه داد: طبق روال سال ۹۸ و بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی از سوی وزیر نفت، هر هفته عرضه یکی از محموله‌های نفت خام سبک، نفت خام سنگین یا میعانات گازی را در دستور کار داریم و سه شنبه هفته جاری محموله ۲ میلیون بشکه‌ای نفت خام سنگین عرضه خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید