باز شدن پنجره ای جدید در اقتصاد کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که با طراحی برنامه های مناسب برای عرضه انواع محصولات کشاورزی در بورس کالا، پنجره جدیدی در اقتصاد کشاورزی ایران در حال باز شدن است که آغازگر این حرکت عرضه زعفران بود و امروز به زیره سبز رسیده و به زودی شاهد ورود کالاهای مهم کشاورزی به بورس خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: سازوکارها برای عرضه زیره سبز در بورس کالا فراهم شده و به مرور شاهد باز شدن پنجره جدیدی در اقتصاد کشاورزی ایران هستیم که این اتفاق در این شرایط تحریم و بحران اقتصادی می تواند دورنمای روشنی را برای بخش کشاورز ی ایران رقم بزند.

این نماینده مجلس گفت: براساس فرموده مقام معظم رهبری در سال رونق تولید باید از همه امکانات داخلی برای حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان کشور استفاده کنیم که مکانیسم بورس کالای ایران در این زمینه می تواند یاری دهنده تولید به خصوص در بخش کشاورزی باشد. 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با توجه به عرضه موفق زعفران در بورس کالا، زیره هم می تواند با ورود به بورس از مزایای آمارهای شفاف و کشف نرخ های عادلانه برخوردار شود تا کشاورزان این حوزه به سودهای واقعی حاصل زحمات خود دست پیدا کنند. 

این نماینده مجلس با تاکید بر شفاف سازی قیمت محصولات در بورس کالا بیان کرد: ماهیت بورس کالا بر شفاف سازی و کشف قیمت است و با توجه به تولید قابل توجه زیره در کشور، قرار گرفتن این محصول بر تابلوی بورس به رشد انگیزه تولیدکنندگان و رونق صادرات منجر می شود. 

 به گفته وی، زیره ایران در دنیا مورد توجه است البته رقبایی همچون هند در بازار این محصول حضور دارند که در صورت رسیدن سودهای واقعی به تولیدکنندگان این بخش در پی رونق معاملات زیره بورسی، می توانیم به افزایش تولید و صادرات زیره در سال های آینده امیدوار باشیم. 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه شیوه آموزش و تبلیغات در دنیای امروز متفاوت شده است، گفت: در حال حاضر بیشتر کشاورزان از تلفن همراه و اینترنت استفاده می کنند و فرصت مناسبی در برای مسوولان بخش کشاورزی و بورس فراهم شده تا اطلاع رسانی و آموزش های لازم را از طریق تلفن همراه انجام دهند. 

این نماینده مجلس با اشاره به این که تولید زیره اقتصادی است بیان کرد: این محصول کم آب بر بوده و در شرایط دیم به خوبی تولید می شود بنابراین محصول مناسبی برای رشد تولید و صادرات است که در صورت آشنایی کشاورزان و حمایت مسوولان با رونق معاملات زیره سبز در بورس مواجه خواهیم شد. 

افضلی در پایان اظهار داشت: یکی از مشکلات ساختاری در روند تولید و فروش محصولات کشاورزی، وجود واسطه های پر شمار با منابع مالی مناسب است که این امر به کشاورز و تولید کشور ضربه می زند. از این رو باید همه تلاش کنیم با ورود محصولات کشاورزی و فروش مستقیم محصولات به مصرف کنندگان، سود اصلی فروش کالاها به جیب کشاورزان رود که این در خودکفایی انواع محصولات کمک کننده خواهد بود


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید