هفته کم نوسان بازار سهام

همایون دارابی
دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شرایط متعادلی را در سایه تداوم کاهش حجم پشت سرگذاشت. به این ترتیب بازدهی ۱/ ۰درصدی در کارنامه شاخص کل بورس ثبت شد. در این شرایط بازدهی معامله‌گران بورسی از ابتدای سال تاکنون به رقم ۳/ ۳۹درصد رسید. در هفته گذشته انتشار گزارش‌های سه ماه و خرداد ماه شرکت‌ها و همچنین برگزاری مجامع و به اوج رسیدن این جلسات، مهم‌ترین تحولات بازار سرمایه را رقم زد. در این بخش عمده خبرهای مثبت جایگزین نگرانی‌های سیاسی و تنش‌های چند هفته قبل شده است.
هر چند در هفته گذشته کاهش قیمت محصولات فلزی در بورس کالا موجب بروز نگرانی‌هایی در این بخش شده است اما به نظر می‌رسد کاهش موقتی قیمت‌ها ناشی از تعادل بازار ارز بوده و با گذار بازار از مقطع کنونی بازار کالا مجددا شرایط مطلوبی را تجربه کند. در شرایط کنونی دشواری صادرات و همچنین ارزانی مواد اولیه فولاد، مسائلی را ایجاد کرده است. به‌طوری‌که بحث ارزان فروشی مواد اولیه در هفته گذشته به دفعات از سوی سهامداران گل‌گهر مطرح شد. در این راستا تلاش‌های صورت گرفته برای جدا‌سازی گل‌گهر از فولاد مبارکه صورت گرفته است. به‌طوری‌که در مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت گل‌گهر ائتلاف تامین سرمایه تمدن و سرمایه‌گذاری امید با کسب سه کرسی هیات مدیره این شرکت منجر شد. مساله‌ای که با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. در این میان نگاهی به معاملات روز چهارشنبه به‌عنوان آخرین روز کاری هفته گذشته نشان می‌دهد که شاخص کل بورس ۶۶۸ واحد معادل ۲۷/ ۰ درصدرشد کرده و به رقم ۲۴۸ هزار و ۹۴۳ واحد رسید. در همین راستا شاخص کل هموزن نیز افزایش ۶۶۵ واحدی را تجربه کرد و در محدوده ۵۹ هزار و ۸۷۲ واحدی متوقف شد. در میان اخبار مهم روز چهارشنبه، عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام دارویی ره آورد تامین در بازار دوم معاملات فرابورس انجام و هر سهم ششمین شرکت جدید ۳۱۵ تومان کشف قیمت شد. طی چهارماه اخیر سال سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تامین، کشت و صنعت شریف آباد، ژلاتین کپسول، پلی پروپیلن جم و سیمرغ عرضه اولیه شده‌اند و دارویی ره آورد تامین هم ششمین شرکت جدید به‌شمار می‌رود. در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری سبحان اعلام کرد درخصوص مزایده بابت فروش ملک واقع در بلوار فردوس، شرکت‌کنندگان باید از تاریخ چاپ آگهی در مورخ ۶ تیر ۱۳۹۸ با مراجعه به محل دفتر مرکزی شرکت نسبت به دریافت پاکات مزایده اقدام کنند. همچنین در مدت زمان تعیین شده، هیچ‌گونه پاکتی به آدرس اعلامی واصل نشده، بنابراین مزایده مذکور فاقد شرکت‌کننده و برنده به اتمام رسید. در گروه بانکی انتظار برای بازگشایی نماد بانک ملت ادامه دارد. براساس اعلام پیرو انتشار اطلاعیه درخواست ارائه مهلت برای رعایت ماده ۱۹ مکرر ۱/  ۱۲ مکرر ۴ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات، تعلیق نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۲۶تیرماه سال جاری ادامه می‌یابد. در گروه تصفیه نفت دولت بلوک ۲۰درصدی خود در پالایشگاه اصفهان را با شرایط غیرقابل انجام آگهی کرده است؛ دولت این بلوک را ۴هزار و ۸۰۰میلیارد تومان به‌صورت نقد و یکجا آگهی کرده است. مشخص نیست با توجه به واقعیت‌های اقتصاد ایران و غیر قابل انجام بودن این معامله دلیل انتشار این آگهی‌ها چیست؟ از سوی دیگر در این گروه بهای نفت خام با ورود به کانال ۶۳تا ۶۴دلار باعث شد که این گروه مورد توجه قرار گیرد. در گروه پلاستیکی گازلوله اعلام کرد: « با توجه به دادنامه مورخ آذرماه سال گذشته مبنی بر پذیرش اعاده دادرسی بانک اقتصاد نوین و نقض رای ورشکستگی شرکت، به‌رغم اخذ دستور توقف رای مزبور در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، تاکید حسابرس مستقل شرکت مبنی بر شناسایی آثار رای مذکور است.

 بر این اساس ضمن اطلاع‌رسانی این موضوع، تا حصول نتیجه رسیدگی در محاکم قضایی و برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران محترم ادامه تعلیق نماد سهام و عدم بازگشایی آن در خواست می‌شود. در گروه غذایی، فرابورس شاهد پذیرش شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان از زیر مجموعه‌های شرکت شهداب بود. این شرکت با نماد «غبهار» در تابلوی «ج» بازار پایه فرابورس ایران درج شد. از سوی دیگر در پی قطعی شدن لغو عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام پتروشیمی نوری به دلیل عدم ارائه تعهدات، این زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کرد. بر این اساس مجمع «نوری» ساعت ۹ روز یکشنبه ۲۳ تیر برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۷ برگزار می‌شود. در میان دیگر گزارش‌های مهم بازار، انتشار گزارش خرداد ماه و همچنین سه ماهه نخست سال ۹۸ شرکت داده گستر عصرنوین قرار داشت. گزارشی که با افزایش ۱۱۱ درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود. بر این اساس، «های‌وب» در خرداد ۲/ ۳۱ میلیارد تومان درآمد از ارائه خدمات IT، فروش تجهیزات سمت مشترکان، ارائه خدمات پروانه FCP، FWA و TRUNK و ارائه خدمات اجباری(USO) در مناطق روستایی شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۱ درصد افزایش یافته است.  در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل و مثبت بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۱۲۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۳۰میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید