پیش بینی بازار نفت ۲۰۲۰ میلادی و تنش های پیش رو

با گذشت نیم دهه از پرداخت هزینه‌های پایین در پروژه‌های جدید، تصور می‌شد تولید نفت با کاهش رو به رو شود و میزان تقاضا به سبب ایجاد تحول در بازار انتقال نفت خام بالاتر رود. به همین جهت بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی بر این باورند که سال آینده میلادی، سال آنها است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) و به نقل از بلومبرگ، شماری از تحلیلگران بر این باورند اگر قیمت نفت خام به هر بشکه‌ ۱۰۰ دلار بازگردد، این اتفاق احتمالاً در سال ۲۰۲۰ به وقوع خواهد پیوست.

این در حالی است که، نخستین پیش بینی مربوط به چشم‌انداز نفت ۲۰۲۰ جمعه هفته گذشته توسط آژانس بین‌المللی انرژی اعلام شد. بررسی پیش‌بینی‌ های صورت گرفته توسط مشاوران از میزان تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت، نشان دهنده عرضه بیش از حد است.

همچنین این پیش‌بینی ها کمبود مورد انتظاری را نشان نمی‌ دهد که موجبات افزایش قیمت نفت را فراهم می ‌آورد.

در این خصوص، مشاوران و ناظران عوامل مختلفی را مانند بالا رفتن تولید نفت شیل، کاهش رشد اقتصاد جهانی و چشم‌انداز تشدید جنگ تجاری را از مهم ترین دلایل افزایش قیمت این کالا برشمرده اند.

راجر دیوان، یک ناظر اوپک در شرکت مشاوره اچ آی اس مارکت، میزان تعادل عرضه و تقاضا را برای ۲۰۲۰ نگران کننده توصیف کرد و افزود: کاهش تقاضایی که ما به دنبال آن هستیم موجب سخت‌تر شدن این شرایط خواهد شد.

بر این اساس، ویژگی‌های بازار نفت شبیه بازار سهام است و نشانه‌های موجود، از عرضه بیش از حد در سال ۲۰۲۰ حکایت دارد.

به رغم تشدید فشارها بر بازار جهانی نفت به سبب بروز بحران آلودگی در روسیه و تحریم‌های اعمال شده آمریکا، بهای هر بشکه نفت خام در معاملات هفته گذشته به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه رسید که این رقم ۲۰ درصد نسبت به ۷۵ دلار ماه آوریل پایین تر بود.

اگر پیش‌بینی ۲۰۲۰ درست پیش رود؛ اوپک ملزم به حفظ کاهش تولید خود در مدت زمان طولانی‌تری خواهد شد تا از افزایش ذخایر نفت جهان جلوگیری کند.

اوپک و متحدانش طی چند هفته آینده در وین گرد هم می آیند تا در خصوص سیاست تولید در نیمه دوم ۲۰۱۹ تبادل نظر کنند.

گرچه آژانس بین‌المللی انرژی هنوز نخستین چشم‌انداز خود را برای ۲۰۲۰ به تفصیل منتشر نکرده است ولی در دورنمای پنج ساله از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ میلادی پیش‌بینی شده  است که میزان تقاضای نفت در سال آینده میلادی به ۱۰۲ میلیون بشکه در روز برسد.

میزان تولید از سوی کشورهای غیر اوپک با احتساب میعانات گازی اوپک به ۷۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

ارقام مذکور نشان می‌دهد همچنان جای خالی ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ای برای اوپک بر سر جای خود باقی است که این رقم تقریباً نزدیک به میزان تولید فعلی آن به شمار می‌آید.

آژانس بین‌المللی انرژی چشم‌انداز عرضه غیر اوپک را برای ۲۰۱۹ افزایشی و پیش بینی تقاضا را کاهشی اعلام کرده است. این مساله حاکی است چنانچه اوپک با همین سطح به تولید خود ادامه دهد، تولید نفت در ۲۰۲۰ از عرضه بیشتر خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید