اونس یک‌گام تا رکورد

دنیای اقتصاد : قیمت طلا در معاملات روز جمعه با عبور از ۱۳۴۹ دلار به بالاترین سطح ۱۴ ماه گذشته رسید. برخی با تکیه بر افزایش احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره هدف از سوی فدرال رزرو به آینده طلا خوش‌بین هستند و برخی سطح قیمت کنونی را بدون تغییر در نظر دارند؛ چراکه قیمت ۱۳۵۰ دلاری به‌اندازه‌ای جذابیت دارد که برخی دست به فروش فلز گرانبها بزنند.
پیش‌بینی تمام افزایشی تحلیلگران و معامله‌گران
به دنبال گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش نرخ بهره هدف از سوی فدرال رزرو، در تازه‌ترین نظرسنجی هفتگی کیتکو اکثریت تحلیلگران حرفه‎ای وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت در مورد روند صعودی قیمت جهانی طلا در هفته جاری خوش‌بین هستند.

به دنبال انتشار آمار اشتغال آمریکا و نتایج ناامیدکننده آن از جمله ایجاد تنها ۷۵ هزار شغل در آمریکا، احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو افزایش یافته است. پیش‌تر اقتصاددانان برآورد کرده بودند که با توجه به رونق اقتصاد آمریکا، تعداد مشاغل خلق‌شده در ماه می ‌به ۱۷۷ هزار فرصت شغلی خواهد رسید، اما با اختلاف زیادی از این رقم عقب ماند.

در نظرسنجی اخیر کیتکو ۱۶ تحلیلگر حرفه‌ای وال‌استریت شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر معادل ۷۵ درصد، افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده و چهار نفر معادل ۲۵ درصد، هیچ نظری در مورد قیمت طلا در هفته آینده نداشتند. برای دومین هفته متوالی در میان تحلیلگران هیچ‌کس در مورد آینده بازار طلا در هفته جاری بدبین نبود.

همچنین در نسخه دیگر این نظرسنجی از میان ۶۰۷ نفر سرمایه‌گذار خرد ۳۹۸ رای‌دهنده، معادل ۶۶ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۳۵ نفر، معادل ۲۲ درصد کاهش قیمت این فلز گرانبها را پیش‌بینی کردند. ۷۴ رای‌دهنده یا ۱۲ درصد نیز نظری در مورد روند قیمت طلا نداشتند.

در آخرین نظرسنجی انجام‌شده هفته گذشته هم اکثریت تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند.

به دنبال انتشار اخبار مربوط به مشاغل در آمریکا، پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره در آمریکا زودتر از زمان مورد انتظار کاهش یابد. ازاین‌رو قیمت طلا روند صعودی به خود گرفته است.

سناریوهای کوتاه‌مدت اونس
برخی از کارشناسان خوش‌بین به روند افزایشی فلز زرد معتقد هستند، طلا یک هفته دیگر هم به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. اذعان فدرال‌رزرو مبنی بر بالا بودن نرخ بهره به این معنا است که قیمت فلز زرد افزایش خواهد یافت.از سوی دیگر افزایش تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی و همچنین مصرف‌کنندگان نیز از افزایش قیمت این فلز گرانبها حمایت می‌کنند. همچنین به دلیل نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهان و آمار ضعیف مربوط به مشاغل در آمریکا، فدرال‌رزرو نرخ بهره را با احتمال بیشتری کاهش می‌دهد که این مساله کاهش ارزش دلار را به دنبال خواهد داشت. از آنجا که تضعیف دلار به معنای رشد بهای دارایی‌هایی است که بر اساس این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند، طلا نیز از این وضعیت سود خواهد برد. البته قیمت۱۳۵۰ دلار به‌ازای هر اونس از فلز زرد می‌تواند برخی از فروشندگان را به بازار طلا جذب کند و از همین رو توقف روند افزایشی محتمل است و از سوی دیگر افت چندانی نیز در آینده کوتاه پدید نخواهد آمد؛ چراکه خوش‌بینی به صعود طلا همچنان وجود دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید