تقسیم سود صد تومانی در مجمع «فخوز»

آزاده حسینی
گروه بنگاه‌ها : در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فولاد خوزستان با حضور بیش از ۸۰ درصد از سهامداران این شرکت، با تقسیم صد تومان سود برای هر سهم موافقت شد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دراین مجمع مشخص شد «فخوز» برای سال مالی ۹۷ بالغ بر ۱۶۵۶ ریال سود محقق کرده و با تقسیم ۶۳ درصد از سود محقق شده بین سهامداران (معادل ۱۰۰ تومان) موافقت شد.فولاد خوزستان در سالی که گذشت فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشت. در این سال به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که از سوی دولت وضع شد، کاهش ۲۱ درصدی در صادرات راتجربه کرد. این در حالی ا‌ست که شرکت برای صادرات با حجم بیشتر در سال ۱۳۹۷ گام برداشته بود. میزان صادرات فولاد خوزستان در سال ۹۷ معادل ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار تن بود. این افت روند صادرات باعث تعدیل سود شرکت شده و به‌نظر می‌رسد روند نزولی صادرات این شرکت در سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد. با این حال با تداوم این روند باید دید می‌تواند اهداف صادراتی خود را محقق ساخته و توقع سهامداران را برآورده سازد.

فولاد خوزستان از ابتدای سال‌جاری تا ۱۹ خرداد ماه سال‌جاری معادل ۲۴۰ هزار تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه کرده، این در حالیست که درمدت مشابه سال گذشته مجموع میزان عرضه شمش و تختال معادل ۱۰۸ هزار تن و در سال ۱۳۹۶ معادل ۸۷ هزار و ۵۷۰ تن بوده است. افزایش بیش از دوبرابری میزان عرضه در بازار داخلی در حالی صورت می‌گیرد که این شرکت در مجاورت آبهای آزاد قرار دارد و بر اساس سیاست‌های صادراتی مدیرعامل این مجموعه بر افزایش صادرات تاکید داشته است.

بنابر اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) این شرکت در سال گذشته یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۷۵۱ تن اسلب و ۴۶۵ هزار و ۷ تن بیلت و یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۷۲۳ تن بلوم تولید کرده که جمعا معادل ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۴۸۱ تن می‌شود. در گذشته حدود یک‌سوم تا نیمی از محصولات این شرکت صادر می‌شد اما با وجود عرضه ۲۴۰ هزار تنی از ابتدای سال تا‌کنون به‌نظر می‌رسد نه‌تنها بخش عمده تولید شمش بلوم این شرکت در بورس کالا عرضه شده، بلکه موجودی انبارهای این شرکت نیز روانه رینگ معاملاتی بورس کالا شده و با افزایش حجم عرضه فولادخوزستان در بازار داخلی، اغلب تولیدکنندگان بخش خصوصی توان رقابت با این واحد را ندارند.

 این در حالیست که مبنای قیمت‌گذاری زنجیره فولاد نیز بر اساس قیمت‌های شمش فولاد خوزستان در بورس کالا است و کاهش یا افزایش میزان عرضه این شرکت می‌تواند موجب عدم تعادل در زنجیره فولاد شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید