قانون جدید فرابورس، سدی مقابل سود جویان

واقعیت این است که فرابورس از نظر ماهیت و کارکرد توانسته است در کنار بورس بستری برای حضور و عرضه سهام شرکت های با سرمایه کم و دارای شرایط خاص را فراهم کند تا آنها هم بتوانند در تابلوی بازار پایه مورد معامله قرار گیرند و از این رو توانسته تا نقش مکمل را برای بازار سرمایه ایران بازی کند.

شاهین چراغی، عضو شورایعالی بورس ضمن بیان مطلب فوق در خصوص قانون جدید و نحوه نمایش سفارش‌های خرید و فروش در بازار پایه فرابورس گفت: نوع انتشار صورت های مالی و شفافیت شرکت ها در بازار پایه ملاحظاتی است که هیئت مدیره فرابورس را به این تصمیم سوق داده است.

شاهین چراغی با اشاره به عملکرد مثبت فرابورس در سال های فعالیت خود تا به امروز خاطرنشان کرد: برخی شرکت ها به دلایل مختلف از جمله بحث سودآور قابل قبول، ترکیب سهامداران و هیئت مدیره یا حتی زیان ده بودن تمایلی به افشای اطلاعات و ایجاد شفافیت ندارند و این شرکت ها همواره مورد توجه بخش خاصی از فعالین بازار قرار می گیرند.

عضو شورایعالی بورس شرایط ویژه شرکت های بازار پایه را مستعد برخی سواستفاده ها دانست  و یادآور شد: این واقعیت انکار ناپذیر است که همواره بخشی از سرمایه گذاران ما در بازار سرمایه از اطلاعات لازم مالی و سرمایه گذاری برخوردار نیستند. این افراد ممکن است بعضا صاحبان سرمایه های قابل توجهی باشند و از سوی برخی افراد سودجو مورد هدایت غلط قرار گیرند.

وی ادامه داد: در بازار پایه این احتمال وجود دارد که با ایجاد جوی مثبت و رو به رشد و در کنار تبلیغات فضای مجازی، برای برخی سهم ها حباب قیمتی ایجاد شود و پس از ایجاد رشد کاذب برخی به سرعت از سهم خارج شوند و به سایر سرمایه گذاران آسیب وارد کنند. البته اقداماتی از این دست در اغلب بورس های جهان نیز وجود دارد.

عضو شورای عالی بورس نحوه جدید نمایش سفارشات خرید و فروش در فرابورس را اقدامی  پیشگیرانه خواند و یادآور شد: برای این که افراد با اطلاعات کمتر طعمه سودجویان نشوند و سرمایه خود را از دست ندهند، بی شک تصمیم فرابورس برای مخفی کردن سفارشات خرید و فروش تصمیمی منطقی و در جهت حفظ حقوق و سرمایه سهامداران است و باید این نهاد را در اجرای بهتر این تصمیم همراهی کنیم.

تبلیغات کاذب در فضای مجازی عامل رشد سهام غیر ارزنده

چراغی نبود قوانین و مقررات برای افشای اطلاعات در فضای مجازی کشور را برای بازار سرمایه آسیبی جدی خواند و تصریح کرد: این مسئله سبب شده تا هر فردی با هر انگیزه ای از طریق حضور در فضای مجازی و ایجاد کانال و گروه و تکیه بر تبلیغات، سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار دهد و با جوسازی و یا ایجاد تقاضای کاذب، سرمایه گذاران را به سمت برخی سهام غیر ارزنده هدایت کنند.

وی ادامه داد: چنانچه سال گذشته در بازار پایه شاهد این مساله بودیم که سهام برخی شرکت ها که حتی زیان ده نیز بودند تا ۵۰۰ درصد رشد داشت، در حالی که حتی در بورس یا شرکت های موجود در تابلوی اصلی فرابورس که جزو نهادهای خوب بازار سرمایه هستند نیز شاهد چنین رشدی نبودیم.

رئیس هیات مدیره کارگزاری مهر آفرین گفت: این طبیعی است که تصمیم فرابورس در مخفی کردن سفارشات خرید و فروش، واکنش برخی ذینفعان را در پی داشته باشد؛ همواره افرادی هستند که با سو استفاده از میزان اطلاعات دیگران و ابزار شایعه سرمایه گذاران را ترغیب می کنند و با جهت دادن به قیمت ها به سودهای هنگفتی در بازاری مانند بازار پایه می رسند.

چراغی افزود: در سال های گذشته شاهد این نوع اتفاقات بودیم که سبب بلوکه شدن سرمایه افراد در برخی نمادها شد و پس از سال ها این نمادها توانستند به تابلوی معاملات بازگردند و حقوق سهامداران زنده شود.

باید در اجرای مقررات جدید به فرابورس اعتماد کنیم

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر درستی تصمیم اتخاذ شده از سوی مدیران فرابورس برای حفظ حقوق سهامداران گفت: در بازار پایه فرابورس راه صحیح حفظ سرمایه مردم از برنامه ریزی سودجویان این است که بخشی از اطلاعات مخفی شود. نمایش قیمت می تواند منجر به گمراهی و متضرر شدن افراد در بازار سرمایه شود.

وی نگرانی دیگر سهامداران را مرتبط با نحوه نظارت فرابورس بر سفارشات مخفی شده دانست و خاطرنشان کرد: شناخت ما از نهاد ناظر فرابورس و صحت عمل کارشناسان و فعالان این بازار به ما می گوید که باید به فرابورس و اجرای این رویه درست در بازار پایه اعتماد کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

عضو شورای عالی بورس نتایج این رویه را در درازمدت خوشبینانه ارزیابی کرد و یادآور شد: باید اجازه دهیم این تصمیم وارد فاز اجرایی شود و نتایج خود را به مرور زمان نشان دهد. من با اطمینانی که به فرابورس و دانش پرسنل آن دارم معتقدم که این اتفاق به خوبی پیش خواهد رفت و مشکلی پیش نخواهد آمد. ضمن این که از اطلاعات صیانت کامل به عمل خواهد آمد و اعتقاد دارم که با درایت مدیرعامل فهیم فرابورس از این وضعیت نیز گذر خواهیم کرد و فرابورس با دسته بندی در نظر گرفته شده مورد توجه و مقبولیت کارشناسان نیز قرار خواهد گرفت.

شفاف سازی به موقع؛ اقدامات سودجویان را خنثی می کند

رئیس هیات مدیره کارگزاری مهر آفرین شروع هر اقدامی را سخت و نیازمند صبوری و ثبات قدم دانست و گفت:اجرای هر تصمیم یک نقطه شروع دارد. در این میان ممکن است برخی افراد که با این اقدام منافعشان به خطر می افتد با توسل به مسائلی همچون مسائل شرعی و اعتقادی برای سیاه نمایی در این زمینه تلاش کنند و در بستری همچون  فضای مجازی که قوانینی برای برخورد با شایعات وجود ندارد اقدام به انتشار تحلیل های بی اساس و کذب کنند تا با ایجاد اضطراب سرمایه گذاران را به واکنش وادارند که البته این اقدامات می تواند با شفاف سازی های صورت گرفته و یا در حال انجام مدیران فرابورس و کارشناسان خبره بازار سرمایه خنثی شود.

باید نقش مشاوره سرمایه گذاری در کشور پررنگ شود

عضو شورایعالی بورس، بهبود فعالیت سرمایه گذاران در بورس و بازارهای آن را نیازمند افزایش نقش شرکت های مشاوره سرمایه گذاری در تصمیم سازی های افراد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: هرچند ما در فضای مجازی کارشناسان خوبی داریم که تحلیل های درستی نیز ارائه می کنند، اما متاسفانه این افراد ساختار و تشکلی ندارند و جامعه نیز به دلیل این که نمی تواند این افراد را از بین سایر افراد غیر متخصص یا بعضا سودجو شناسایی کند، مغفول می مانند و سرمایه گذاران نیز بیشتر سمت افرادی که با جوسازی و تبلیغات، هیجان کاذب ایجاد می کنند می روند.

چراغی با بیان اینکه فرابورس کار بزرگی را شروع کرده، ادامه داد: در این شرایط ارائه مشاوره درست سرمایه گذاری در جامعه ما احساس می شود و باید تلاش کنیم تا با ایجاد قوانین به این نیاز به درستی پاسخگویی کنیم و نگذاریم سرمایه گذاران توسط افراد سودجو هدایت شوند و بازار مورد آسیب قرار گیرد.  این تصمیم فرابورس تصمیم درستی است و در طول اجرا می تواند با بازخوردی که از سوی کارشناسان می گیرد، اصلاح و به یک دستورالعمل خوب و کارآ تبدیل شود.   


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید