پرواز طلا در بحبوحه جنگ‌های تجاری

دنیای اقتصاد : شاخص جهانی اونس بعد از اینکه از حبس قیمتی زیر ۱۳۰۰ دلار خارج شد، رکوردهای تاریخی به ثبت رساند. اونس کمتر از یک هفته حدود ۴ درصد رشد کرد و در روز گذشته خود را به مرز ۱۳۴۵ دلار رساند.
پرواز طلا در بحبوحه جنگ‌های تجاری
این نقطه سقف، برای آخرین بار حدود ۴ ماه پیش یعنی نیمه دوم فوریه تجربه شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت در ۷ روز گذشته شاخص اونس ۳ روند متفاوت را تجربه کرده است؛ روند اول مقاومت در نقطه ۱۳۰۰ بود که سرمایه گذاران این بازار مدت‌ها منتظر شکست این نرخ روانی بودند. بعد از شکست نرخ ۱۳۰۰ دلار، این نرخ برای سرمایه‌گذاران به‌عنوان نرخ حساس تلقی شد و عمده فعالان بازار ضمن اینکه این نرخ را قیمت کف می‌دانستند، سناریوی رسیدن اونس به نرخ ۱۳۴۵ دلار را کمتر پیش‌بینی می‌کردند. روند سوم نیز فراموشی نقطه کف ۱۳۰۰ دلار بود. بعد از اینکه در اواسط هفته گذشته اونس به پرواز درآمد و رکوردهای تاریخی به ثبت رسانید، نرخ کل ۱۳۰۰ دلار فراموش شد و نقاط حمایتی جدید حدود ۱۳۲۵ دلار و حتی بیشتر شکل گرفت. علاوه بر این، به نظر می‌رسد سقف قیمتی در مقطع کنونی نقطه ۱۳۴۵ دلار باشد؛ در روز گذشته اونس جهانی با قیمت ۱۳۳۳ دلار آغاز شد، تا نرخ چسبیده به ۱۳۴۵ دلار بالا رفت اما بدون لمس این نرخ عقب نشینی کرد. بنابراین نقطه مقاومتی فعالان بازار در مقطع فعلی نرخ ۱۳۴۵ دلار است.  

آخرین وضعیت جنگ تجاری
جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا پس از رشد وسعت قلمرو جنگ تجاری ایالات متحده با کشورهای دیگر از جمله مکزیک اظهار کرد: «ما مطمئن نیستیم مشکلات تجاری چه وقت و چگونه رفع خواهند شد؛ اما با دقت در حال رصد مشکلات احتمالی این تنش‌ها برای ایالات متحده خواهیم بود. در شرایط فعلی وضعیت نیروی کار در سلامت کامل است و نرخ تورم در نزدیکی هدف ۲ درصدی قرار دارد. در صورتی که بخواهیم با ابزار مناسب به بازار کار برای تولید تورم فشار وارد کنیم، ممکن است خسارات زیادی به بار بیاورد؛ هراس جمعی در بازارهای نقدی و مالی نمونه‌هایی از این صدمه‌ها هستند. وضعیت سیاست پولی به‌طور خلاصه با توجه به پایین آمدن نرخ بهره واقعی در طول دوران ریکاوری پسابحران، تصمیم اجلاس اخیر «کمیته بازار آزاد» را تغییر نخواهد داد؛ چراکه دلیل مناسبی برای آنکه تغییر در جهت سیاست پولی را ارجح نشان دهد وجود ندارد و کلیات اقتصاد آمریکا به خوبی پیشروی می‌کند.»

کاهش رتبه اعتباری مکزیک
کاهش رتبه اعتباری مکزیک ازسوی موسسه مودیز همزمان با وضع تعرفه ۵ درصدی بر اقلام صادراتی به آمریکا منجر به افت ارزش پول ملی این کشور شد. پزو مکزیک پنج‌شنبه تحت تاثیر این فشار دوجانبه که با تشدید تنش میان این کشور و ایالات متحده همراه شد نسبت به دلار آمریکا نزول کرد. پزو مکزیک همزمان با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات میان ایالات متحده و همسایه جنوبی‌اش بیش از ۵/ ۱ درصد افت کرد؛ چراکه طرح پیشنهادی کاخ سفید از وضع تصاعدی مالیات بر صادرات مکزیک حکایت داشت. اولین فاز کاهشی پزو نزدیک به ۶/ ۰ درصد در برابر دلار آمریکا شکل گرفت که در نهایت به ثبت نرخ برابری ۷/ ۱۹ در معاملات بازار لندن ختم شد، در حالی‌که فاز دوم ریزش حاصل معاملات در بازار نیویورک بود. موسسه اعتبارسنجی فیچ نیز همزمان با تشدید التهاب در بازارهای مکزیک رتبه بدهی این کشور را تنزل داد و سطح +BBB را به BBB رساند. علاوه بر این، موسسه اعتبارسنجی معتبر دیگر یعنی مودیز همانند فیچ رتبه اعتباری مکزیک را کاهش داد. پیش از این چشم‌انداز‌ها به‌رغم چالش‌های سیاسی و اقتصادی ثابت بودند اما در حالی‌که نگرانی‌ها درخصوص آینده شرکت انرژی دولتی پمکس با تعرفه‌گذاری مجدد آمریکا بر صادرات مکزیک از روز دوشنبه افزایش یافت کاهش رتبه اعتباری مکزیک در دستور کار این موسسه قرار گرفت. برهم ریختگی بازارها در مکزیک زمانی تشدید شد که دونالد ترامپ در حساب توییتری خود نوشت «چنانچه مذاکرات با مکزیک تا روز پنج‌شنبه به روال معمول خود بازگردد و محتوای آن بدون هیچ توافق دو طرفه‌ای ارزیابی شود، تعرفه ۵ درصدی از روز دوشنبه بر صادرات مکزیک به ایالات متحده وضع خواهد شد. البته این تعرفه‌ها به‌صورت ماهانه و طبق برنامه طراحی شده افزایش خواهد یافت. هرچه نرخ تعرفه‌ها بالاتر برود در نتیجه آن شرکت‌های بیشتری به آمریکا باز خواهند گشت.» وی در توییت دیگری نوشت: «پیشرفت در مذاکرات تا حدودی مشهود است، اما نه به اندازه کافی.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید