بازدهی ۱/ ۱درصدی سهام در هفته نیمه‌تعطیل

همایون دارابی
دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با تنها سه روز کاری ناشی از تعطیلی فرارسیدن عید سعید فطر و پانزده خرداد شاهد جو آرامش و رشد شاخص بود. بر این اساس در هفته گذشته بازدهی ۱/ ۱درصدی در کارنامه بازار سهام ثبت شد.
در هفته گذشته معامله‌گران با عبور تنش‌های سیاسی از نقطه اوج شاهد تغییر لحن سیاسی میان تهران –واشنگتن و اعلام سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران بودند. این تحولات سبب شد تا بازار سهام در دور جدیدی از رشد قرار بگیرد. در همین حال انگیزه‌های مثبت دیگری از جمله فصل مجامع و تقسیم سود نقدی شرکت‌ها به همراه گزارش‌های مثبت عملکردی اکثر شرکت‌ها در اردیبهشت ماه به کمک بازار آمده است. در این میان ولی عمده نگرانی بازار در هفته گذشته پس از مسائل سیاسی، افت بهای نفت بود. البته روند مزبور به ثبات نسبی رسید و بهای نفت پس از چند‌بار افت به زیر مرز ۶۰دلار برای هر بشکه برنت، روز گذشته( جمعه) در کانال ۶۲تا۶۳دلار قرار گرفت. بهای سه فلز مهم مس،سرب و روی نیز به ترتیب ۵هزار و ۸۴۲دلار،هزار و ۸۵۱دلار و ۲هزار و ۵۰۰دلار برای هر تن گزارش شده است. در چنین شرایطی اگر بازار جهانی در شرایط با‌ثباتی باقی بماند انتظار یک هفته رکورد شکن دیگر پیش‌روی بازار خواهد بود.

در هفته گذشته شاخص کل در سایه آرامش سیاسی و به‌رغم افت بازار جهانی و دو روز تعطیلی پایان هفته شاهد رشد ۱/ ۱درصدی شاخص کل بود. اوج این رشد هفتگی اما روز دوشنبه پیش از شروع تعطیلات رقم خورد جایی که شاخص کل با جهش ۲هزار و ۴۳۹واحدی معادل ۰۹/ ۱درصد به رقم ۲۲۶هزار و ۴۸۳واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز همچنان رکورد‌شکن بود. این شاخص با جهش ۴۷/ ۲درصدی در روز دوشنبه به رقم ۵۳هزار و ۶۰۰واحد رسید.

در بازار سهام در خبرهای مهم مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: باقی‌مانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ بورسی به‌صورت بلوکی، نقد و یکجا در بورس عرضه می‌شود. سید‌جعفر سبحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد جزئیات واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ گفت: دولت در تعدادی از شرکت‌های گروه یک که طبق قانون باید ۱۰۰ درصد این شرکت‌ها واگذار شوند، مقداری سهام دارد و عمده شرکت‌هایی که قرار است سهام آنها اخیرا در بورس عرضه شود، مربوط به شرکت‌های گروه دو هستند که با تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت و هیات واگذاری باید همه سهام دولت در این شرکت‌ها از طریق بورس واگذار شود.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: با توجه به اینکه شرکت‌های قابل واگذاری که دولت در آنها سهم دارد، در بورس حاضر بوده و نماد معاملاتی آنها باز است، طبق قانون نمی‌توان سهام این شرکت‌ها را خارج از بورس عرضه کرد. در همین حال یک نماینده مجلس نیز با اعلام صفر شدن اموال مازاد بانک‌ها در سال آینده، گفت: برخی بانک‌ها قیمت املاک را تا حدی گران اعلام می‌کنند که به راحتی نمی‌توان بخشی از اموال را واگذار کرد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با اشاره به مهلت وزارت اقتصاد به بانک‌ها برای فروش اموال مازاد تا پایان سال ۹۸ به خانه ملت گفت: فروش این اموال مصوبه قانونی مجلس است و طبق قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی، بانک‌ها باید املاک تملیکی و مازاد بر نیاز را بر مبنای قیمت پایه مزایده با وضعیت موجود و به‌صورت نقدی و نقد و اقساط به فروش برسانند.

از سوی دیگر در هفته گذشته جریان برگزاری مجامع ادامه داشت و در برخی از مهم‌ترین‌ مجامع صنعتی پارس‌مینو ۲۵۰ریال سود معادل ۷۰درصد تقسیم کرد. توسعه معدنی و صنعتی صبا‌نور نیز در مجمع ۹۳درصد سود محقق شده معادل ۴۸۰ریال را به سهامداران پرداخت. قاسم‌ایران نیز پرداخت سود نقدی هر سهم را معادل۳۲۰ ریال تصویب کرد. در گروه دارویی نماد تازه‌وارد تولید ژلاتین کپسول ایران در مجمع با تقسیم سود ۷۰۰ریالی همراه شد. این در حالی بود که به دلیل وجود چند صد هزار سهامدار عرضه اولیه که تعداد محدود ۱۰۶تایی سهم را در اختیار دارند، اکثر سهامداران خواستار عدم تقسیم سود و انتقال آن به افزایش سرمایه بودند. برگزاری مجامع تقسیم سود قبل از تعادل‌یابی نمادها موجب باقی ماندن ارقام قابل‌ملاحظه‌ای در مطالبات سهامداران از شرکت‌ها می‌شود.

در گروه معدنی دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور از کمبود تولید این محصول در کشور خبر داد. سعید صمدی در گفت‌وگو با «ایلنا» تولیدکنندگان زغال‌سنگ را جزو شرکت‌های موفق بورسی دانست و عنوان کرد: سال گذشته در شرکت‌های بورسی معدنی، شرکت‌های تولید‌کننده زغال‌سنگ رشد ۳۰۰ درصدی داشتند که بالاترین رشد سهام را به خود اختصاص دادند. آمارها نشان می‌دهد که ذخیره قطعی زغال‌سنگ ایران حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن و ذخیره زمین‌شناسی حدود ۱۴ میلیارد تن است، ایران با چنین ذخیره‌ای در جایگاه متوسط در دنیا قرارد دارد و به‌راحتی می‌تواند نیاز داخلی کشور را تامین کند.دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به اینکه مصرف داخلی زغال کشور ۲ میلیون تن در سال است، تصریح کرد: ایران با تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در حد نیاز مصرف داخلی هم زغال‌سنگ تولید نمی‌کند، این امر باعث شده حدود ۵۰۰ هزار تن در سال زغال‌سنگ به کشور وارد شود.

 در مجموع روز دوشنبه بازار سهام روزی مثبت را پشت‌سر گذاشت که در آن ارزش معاملات در بورس به هزار و ۳۵۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۳۹میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ارزش کل معاملات در هفته گذشته به ۳هزار و ۹۱۳میلیارد تومان بالغ شد. شاخص کل بورس نیز با رشد ۱/ ۱درصدی در این هفته، بازدهی معامله‌گران در سال جاری را به ۲۷درصد رساند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید