صادرات با ریسک های سیاسی متوقف نمی شود

تاثیر ریسک های سیاسی بر فضای اقتصاد کشور کاهش یافته و تحریم های جدید نیز نهایتا می توانند تا حدودی هزینه صادرات را افزایش دهند، اما هرگز قادر به توقف آن نخواهند بود .

 عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: از آنجا که ارزش دلاری بسیاری از سهام به ویژه در صنایع دلار محور مثل پتروشیمی، معدنی و فولادی افزایش یافته است، حتی با فرض کاهش صادرات هم مانع جدی برای این شرکت ها ایجاد نخواهد شد .

رضا طالبلو افزود: سال گذشته، اتفاق نظر بر این بود که سهام دلاری می توانند برنده باشند و بازدهی بسیار بالاتر از میانگین بدهند و همین مساله هم تا حدود زیادی رخ  داد . همچنین انواع سهام کامودیتی محور بازده بسیار خوبی داشتند و عمدتا شرکت های بزرگ در زمینه معدنی ،  فولاد و چدن و روی تا سنگ معدنی ها، و فلزات رنگین و  اساسی همه بازدهی های خیلی خوبی داشتند، منتهی در دو ماه اخیر در بین اهالی بازار سرمایه محوریت این بازار تغییر پیدا کرده است .

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: سال گذشته تقریبا در چنین روزهایی، پول های بسیار بزرگی وارد سهام شد و شرکت هایی که دلار محور بودند، همه رشد کردند و سودهای بسیار خوبی به دست آوردند.

وی افزود: برخی شرکت ها با توجه به سودی که می خواهند توزیع کنند، P/E  کمتر از ۵ دارند . یعنی اگر بخواهند چند ماه نگه دارند، می توانند چیزی در حدود ۲۰ درصد سود داشته باشند .

به گفته طالبلو،  الان به جهت تحلیلی سهامی وجود دارند که حتی P/E  درحدود  ۲ دارند و صاحبان آن، اگر سهم های خود را نگه دارند شاید تا ۲۰۰ درصد هم می توانند سود داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قطعا حضور در بازار به قصد دریافت سود مجامع، بازدهی بیشتری نسبت به سایر گزینه های سرمایه گذاری خواهد داشت .

طالبلو افزود: به فعالان در این بازار توصیه می کنیم سبدی از سهام مختلف به خصوص با محوریت محصولات داخلی انتخاب کنند  و در مجامع هم حضور داشته باشند .

این مدرس دانشگاه، در پاسخ به این سوال که آیا ریسک های سیاسی را اکنون می توان پایان یافته تلقی کرد یا خیر، گفت: یک ریسک کل جهانی وجود دارد که همچنان امکان به رکود کشاندن اقتصادهای بزرگ را دارد؛ علاوه بر این تنازعاتی که بین اقتصادهای بزرگی چون امریکا و چین و اروپا در جریان است، می تواند تا حدودی نرخ رشد را در این مناطق دچار مشکل کند .

وی سپس با اشاره به صنایعی که از ریسک های سیاسی تاثیر بیشتری می گیرند، اظهار داشت: سهام انبوه سازی، زمین و ساختمان و برخی شرکت های بزرگ که بخش اعظم دارایی آنها اموال غیر منقول است، با ورود یک کشور به منازعات سیاسی، می تواند دستخوش مشکل شود .

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: البته بسیاری از سهام هم هستند که تاثیر منفی چندانی از ریسک های سیاسی نمی گیرند؛ از جمله در خصوص شرکت های دارویی ، غذایی ، کاغذسازی ، لوازم خانگی، کانی های غیرفلزی  و شرکت هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنند، انتظار داریم مشکل عمده ای بروز نکند و حتی می توان گفت بعضی  از این شرکت ها سودهای خوبی را خواهند ساخت .


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید