مذاکرات صلح تجاری به بن بست رسید، آسیا خزان شد

با به بن‌بست کشیده شدن گفتگوهای تجاری آمریکا و چین، شاخص بازار سهام در کشورهای آسیایی دچار ریزش شد و ارزش یوان در مقابل ارزهای دیگر در موقعیتی ضعیف‌تر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، روز دوشنبه به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از ادامه جنگ تعرفه ای آمریکا و چین، شاخص اصلی ام اس آی آسیا پاسیفیک به جز ژاپن ۰.۵ درصد افت کرد و به پایین‌ترین سطح خود در سه ماه گذشته بسیار نزدیک شد.

قیمت سهام موجود در بازار چین نیز سقوط کرد. شاخص شانگهای ۱.۶ درصد و شاخص شرکت ‌های بزرگ CSI۳۰۰ حدود ۱.۹ درصد افت کردند. بازارهای مالی هنگ کنگ تعطیل بودند اما نیکی ژاپن یک درصد ریزش داشت تا در پایین‌ترین سطح از ۲۸ مارچ تا به حال قرار بگیرد.

آخرین دور گفتگوهای تجاری آمریکا و چین در حالی در واشنگتن به انتها رسید که جوی منفی بر جلسات حاکم بود و مذاکره کنندگان نتوانستند به توافقی جدید دست یابند. هفته گذشته، تنش تجاری بین پکن و واشنگتن وارد فاز جدیدی شد چراکه آمریکا به یکباره دستور افزایش تعرفه کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد صادر کرد و موجب برهم خوردن فضای مثبت گفتگوها شد.

دو روز پیش از تهدید رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ مبنی بر افزایش نرخ تعرفه‌ها، وی از پیشرفت مذاکرات صحبت به میان آورده بود و توافق را قریب الوقوع توصیف کرده بود. به دنبال اعلام اخیر ترامپ، بازارهای مالی سراسر جهان دچار تلاطم و ریزش شدند – تلاطمی که همچنان ادامه دارد.  

به گزارش رویترز، در نشست اخیر دو کشور، آمریکا خواستار تغییراتی اساسی در سیاست‌های چین شده و پکن نیز در مقابل گفته است که "هر میوه تلخی" را که ممکن است به منافع آن کشور لطمه بزند تناول نمی کند.

 سرمایه‌گذاران منتظر واکنشی تلافی‌جویانه از سمت مقامات چینی هستند و این انتظارات موجب شده که قراردهای آتی ای-مینی در بازار اس اند پی ۵۰۰ در حدود یک درصد از ارزش خود را از دست بدهند.

بازدهی اوراق خزانه ۱۰-ساله آمریکا نیز ۲.۴۳۷ درصد ریزش نشان می دهد.

مشاور اقتصادی کاخ سفید لری کادلو به فاکس نیوز گفته است که چین باید ضمائمی "بسیار جدی" را در توافق تجاری احتمالی با آمریکا بپذیرد، به خصوص که پیش از این، با این ضمائم موافقت بوده است.  

ترامپ هفته پیش از تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه‌ها دفاع کرد و گفت که وی تصمیمش را به دلیل عدم پایبندی چین به تعهداتش گرفته است.

کادلو گفته که تعرفه‌های آمریکا در ادامه مذاکرات به قوت خود باقی خواهند ماند و حتی "احتمال قوی" وجود دارد که ترامپ در همین ارتباط با همتای چین خود شی جینپینگ در نشست کشورهای عضو گروه ۲۰، که اواخر ژوئن در ژاپن برگزار می شود، دیدار کند.

جان وودز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت ای جی سوئس کردیت در هنگ کنگ به رویترز گفت، "فرض ما بر این خواهد بود که احتمال رسیدن به یک توافق تجاری بین آمریکا و چین وجود دارد. اما اخباری که امروز در جریان است نشان می دهد که ممکن است این مذاکرات زمان بیشتری نیاز داشته باشد و بعید است تا اواخر ژوئن به نتیجه برسد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید