ترامپ آخرین ماشه را کشید!

دنیای اقتصاد : بعد از اظهارات متناقض‌ دونالد ترامپ در چند روز اخیر مبنی بر وضع تعرفه بر واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری از کالا‌های چینی، او به وعده خود عمل کرد و تعرفه ۱۰ درصدی بر کالاهای چینی را به ۲۵ درصد افزایش داد.وضع تعرفه‌های جدید ۲۵ درصدی آمریکا بر کالا‌های وارداتی چین و ازسوی دیگر شکست مذاکرات دیروز دو کشور، بر افزایش تنش بین واشنگتن و پکن صحه می‌گذارد. امید به توافق بین آمریکا و چین در لحظه آخر، روز جمعه بازارهای سهام آسیا را تقویت کرد. شاخص شانگهای بالغ‌بر ۳ درصد رشد داشت، در حالی که شاخص شنژن بیش از ۸/ ۳ درصد بالا رفت. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم یک درصد افزایش یافت.
ترامپ آخرین ماشه را کشید!
واکنش سرگیجه‌وار بازارها
هر ۳ شاخص معتبر وا‌ل‌استریت پس از چهار روز نزولی (جز رشد ۰۱/ ۰ درصدی داوجونز در روز سه‌شنبه) روز جمعه وارد سیکل صعودی شدند و شاخص میانگین صنعتی داوجونز حدود ۴۴/ ۰ درصد تقویت شد، شاخص نزدک حدود ۱۳/ ۰ درصد رشد داشت و شاخص S&P۵۰۰ نزدیک به ۳۷/ ۰ درصد افزایش در کارنامه خود ثبت کرد. با این حال بازدهی هفتگی وال‌استریت بر مبنای این سه شاخص حدود ۶/ ۲ درصد منفی باقی ماند. اونس طلا نیز با رشد روزانه خود به سقف مقاومتی ۱۲۹۰ دلار رسید و نتوانست از آن عبور کند و قیمت ۱۲۸۶ دلاری را تا عصر دیروز به ثبت رساند. شاخص دلار نزدیک به۵/ ۰ درصد تضعیف شد و به ۳۳/ ۹۷ واحد عقبگرد کرد. با افت دلار، یورو نیز رشد محدودی را تجربه کرد، اما پوند از این فرصت استفاده نکرد.

تناقضات توصیفی از روند مذاکرات
تنها چند ساعت بعد از افزایش دوباره تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی، وزیر دارایی ایالات‌متحده آخرین روز گفت‌وگوهای تجاری میان چین و آمریکا را «سازنده» توصیف کرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است گفت‌وگوها ادامه پیدا می‌کند و واشنگتن در این زمینه عجله‌ای ندارد. به‌رغم بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای روز جمعه ترامپ رابطه چین و آمریکا را کماکان مستحکم خواند و گفت‌وگوهای این دور از مذاکرات را سازنده دانست. برخلاف این تفاسیر با وجود ناکامی در رسیدن به توافق در این گفت‌وگوها، تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای وارداتی چین از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش یافت. واکنش چین به این اقدام تحریک‌آمیز از سوی دونالد ترامپ، تلافی خواهد بود. روند اعمال دور دوم تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۲۵ میلیارد دلار کالای چینی نیز آغاز شده است. به گفته ترامپ درآمد حاصل از این تعرفه‌های جدید برای خرید محصولات کشاورزی آمریکایی استفاده می‌شود و این محصولات نیز به مصارف انسان‌دوستانه خواهند رسید، اما کمی بعد در توییتر خود نوشت بسته به نتیجه مذاکرات، تعرفه‌های جدید ممکن است برداشته شوند یا همچنان باقی بمانند. وزیر تجارت چین افزایش تعرفه‌های گمرکی را در وب‌سایت این وزارتخانه تایید کرده است. در بیانیه این وزارتخانه ابراز امیدواری شده است که دو طرف بتوانند برای حل مشکلات موجود از طریق همکاری و مشاوره فعالیت کنند.

ماشه آخر کشیده شد
سرانجام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وعده خود را برای افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های چینی به مرحله اجرا گذاشت. ترامپ شامگاه چهارشنبه با بیان اینکه چین توافق حاصل شده با آمریکا در مذاکرات تجاری را زیر پا گذاشته است، اطمینان داد تا زمانی که چین به اقداماتی که آمریکا آن را محکوم می‌کند خاتمه ندهد، افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های چینی را حفظ خواهد کرد. دونالد ترامپ در جمع حامیان خود گفت: «ما در حال نزدیک شدن به یک توافق بودیم، اما آنها مذاکره مجدد درباره توافق را پی گرفتند. آنها توافق را زیر پا گذاشتند، نمی‌توانند چنین کاری بکنند مگر هزینه آن را بپردازند». ترامپ همچنین در صفحه توییتر خود نوشت: «بسیار خوشحالم که بیش از یکصد میلیارد دلار تعرفه گمرکی قرار است خزانه‌های آمریکا را پر کند». با توجه به اینکه هیچ اقدامی از سوی دولت ترامپ در راستای توقف این عملیات انجام نشده است، اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا اعلام کرد که تعرفه‌های گمرکی ۲۵ درصدی جدید را بر۳۲۵ میلیارد دلار از محموله‌های چینی که به سوی آمریکا حرکت می‌کنند، اعمال کرده است. طبق اعلام اداره گمرک و حفاظت مرزی، محصولاتی که پیش‌تر از بنادر یا فرودگاه‌های چین خارج شده و به سمت آمریکا در حال حرکت هستند، با همان تعرفه ۱۰ درصدی قبلی وارد خواهند شد. این اداره تاکید کرد که عوارض ۲۵ درصدی مشمول ۵ هزار و ۷۰۰ قلم کالای چینی خواهد شد.اجرای افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های چینی در حالی است که در آخرین تلاش‌های دو کشور برای دستیابی به یک توافق «هی لیو»، معاون نخست‌وزیر چین، «رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری آمریکا و «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه به مدت یک ساعت و نیم جلسه داشتند که بی‌نتیجه به پایان رسید.

هشدار صندوق بین‌المللی پول
صندوق بین‌المللی پول سال گذشته هشدار داد که ورود آمریکا به یک جنگ تجاری تمام عیار با چین به روند خروج اقتصاد جهان از دوران رکود آسیب جدی وارد خواهد کرد و جهان را فقیرتر و خطرناک‌تر خواهد ساخت. افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی ایالات‌متحده منجر به سقوط بازار‌های بورس در آسیا و آمریکا شده است؛ چراکه سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که ادامه جنگ تجاری می‌تواند مانع رشد اقتصاد جهانی شود. ناظران می‌گویند آمریکا و چین در چهار دهه روابط تجاری خود به یک لحظه سرنوشت‌ساز رسیده‌اند و تصمیم آنها می‌تواند برای اقتصاد دو کشور و بازار‌های بورس جهان پیامد‌های جدی داشته باشد. ارزش مبادلات تجاری این دو غول اقتصادی در سال میلادی گذشته ۶۶۰ میلیارد دلار بوده است. به جز جنگ تجاری، در حال حاضر اختلافات بسیاری بین چین و آمریکا وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به اختلافات موجود در دریای جنوبی چین، تایوان، حقوق بشر و همچنین تلاش چین برای احداث مجدد راه ابریشم، اشاره کرد. ترامپ در برنامه راهبرد امنیتی آمریکا، چین را به‌عنوان تهدیدی اصلی برای منافع واشنگتن در جهان معرفی کرده است و تلاش می‌کند با جنگ تجاری، قدرت اقتصادی رو به رشد چین را مهار کند. پکن روز جمعه پس از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید گمرکی واشنگتن اعلام کرد که اقدامات متقابل را در اسرع وقت انجام خواهد داد. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای کوتاه بدون اشاره به جزئیات بیشتر تصریح کرد: «ما نسبت به این تصمیم تاسف‌بار انتخاب دیگری جز به کار بستن اقدامات لازم تلافی‌جویانه پیش رو نداریم».

واکنش‌ها در مرزهای چین
روزنامه «گلوبال‌تایمز» چین هم روز جمعه در گزارشی نوشت: قرار است از امروز روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های صادراتی چین به آمریکا، به جای ۱۰ درصد ۲۵ درصد تعرفه اعمال شود، به همین دلیل چین به مراتب برای جنگ تجاری از آمریکا آماده‌تر است. این کشور از لحاظ مادی و ذهنی خود را برای مناقشه با آمریکا آماده کرده است. این روزنامه می‌نویسد: اگر قرار باشد آمریکا چالش‌ها و تنش‌ها را بیشتر کند، تعرفه‌های فزاینده در نظر گیرد و اقداماتی علیه چین صورت دهد، آن زمان پکن هم برای حفاظت از منافع ملی و منافع شرکت‌های چینی آماده‌ است. گلوبال‌تایمز با اشاره به دلیل حضور هیات چینی در آمریکا برای گفت‌وگو با وجود این همه فشار نوشت: «این هیات با قدرت و در عین حال با سیاست در‌های باز برای مذاکره رفته است. آنها می‌دانند که کل جامعه چین پشتیبان مواضع دولت است.»

جنگ تجاری آمریکا با چین به تجارت جهانی صدمه می‌زند
واشنگتن برای افزایش عوارض واردات بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی فضای تجارت جهان را تکان می‌دهد و رشد را کندتر می‌کند. ۱۵ درصد عوارض اضافی بی‌ثباتی در فضای تجارت جهانی را تشدید می‌کند و ریسک‌پذیری را در سراسر جهان پایین می‌آورد. مایکل تیلور، مدیر خدمات مالی آمریکایی موسسه اعتبارسنجی «مودیز» گفت: «عوارض بالاتر می‌تواند باعث قیمت‌گذاری دوباره سرمایه‌های جهانی شود و به‌تبع آن شرایط مالی را کساد می‌کند و سرعت رشد را پایین می‌آورد». این تحلیلگر اضافه کرد که افزایش عوارض تاثیر قابل‌توجهی بر چین دارد چون جلوی سرمایه‌گذاری خصوصی در این کشور را می‌گیرد. این هشدارها در شرایطی داده می‌شود که پکن و واشنگتن سعی می‌کنند پس از افزایش عوارض تا ۲۵ درصد، قراردادی تجاری برای جلوگیری از تشدید تنش‌های تجاری میان دو کشور امضا کنند. این افزایش عوارض در دهم ماه مه اجرایی می‌شود. چین قول داده اقدامات تلافی‌جویانه‌ای در پاسخ انجام دهد. در حالی که شرکت مودیز همچنان امیدوار است یک قرارداد تجاری بسته شود، اعلام کرده خطر شکست کامل مذاکرات تجاری افزایش یافته است. امید به یک قرارداد بین آمریکا و چین در لحظه آخر، روز جمعه بازارهای سهام آسیا را تقویت کرد. شاخص شانگهای ۱/ ۳ درصد رشد داشت در حالی که شاخص شنژن بیش از ۸/ ۳ درصد بالا رفت. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم یک درصد رشد داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید