افزایش صادرات فولاد در سال جاری

گروه بنگاه‌ها : با رایزنی‌های انجام شده از سوی انجمن تولید‌کنندگان فولاد با برخی از دستگاه‌های ذی‌صلاح، برخی از محدودیت‌های داخلی برای صادرات فولاد مرتفع شده و پیش‌بینی می‌شود صادرات شرکت‌های فولادی در سال جاری افزایش یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهرام سبحانی مشاور مدیرعامل میدکو درباره کاهش ۲۵‌درصدی صادرات ۹ فولاد ساز بزرگ کشور در سال گذشته گفت: محدودیت‌های بیرونی اثر کمتری بر کاهش صادرات داشتند و بیشتر قوانین و محدودیت‌های داخلی بر این موضوع اثرگذار بوده است.
به گفته وی، برای کاهش یا رفع محدودیت‌های داخلی در زمینه صادرات، در مذاکرات انجمن فولاد با وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیمات خوبی گرفته شد. هم اکنون کشور در وضعیتی است که کل نظام و کشور باید صادرکننده را تشویق کنند و مانعی سر راه صادرکننده قرار ندهند تا نیاز ارزی کشور تامین شود. مشاور مدیرعامل میدکو با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری گمرک یکی از محدودیت‌های داخلی در زمینه صادرات بود، افزود: باید بیشتر از ارزی که صادرکننده به دست می‌آورد تعهد بازگشت ارز را بر عهده می‌گرفت. این موضوع در واقع هم برای صادرکننده مشکل ایجاد می‌کند و هم برای کشور مشکل آماری به وجود می‌آورد.  سبحانی تصریح کرد: در جلساتی که با گمرک و وزارتخانه صورت گرفت، مقرر شد بر اساس قیمت عرفی که تولیدکننده صادر می‌کند، قیمت‌گذاری انجام دهند و انجمن فولاد هم آن را تایید کند. وی افزود: یکی دیگر از مشکلات و محدودیت‌های داخلی برای صادر‌کنندگان دستورالعملی مبنی بر ارائه بخشی از محصول تولید‌کنندگان در بورس کالا بود که در صورت وجود مازاد تولید، اجازه صادرات پیدا می‌کردند. این در حالی است که بر اساس بخشنامه، آنهایی که زیر یک میلیون دلار صادرات دارند ارزشان برای خودشان است و در نتیجه این موضوع باعث می‌شد که ارز بازگردانده نشود، در نتیجه تصمیم بر این شد که فقط خود تولید‌کننده اجازه صادرات داشته باشد و این موضوع به ما کمک کرد تا کمبود کاذب هم در کشور بر‌طرف شود.

مشاور مدیرعامل میدکو با بیان اینکه امکانات موجود از جمله سنگ آهن، انرژی و نیروی کار ارزان، تولید فولاد را با مزیت همراه کرده، گفت: اگر در داخل کشور با برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی مانعی ایجاد نکنند، مشکلی در صادرات نخواهیم داشت.سبحانی ادامه داد: هم‌اکنون بر‌اساس آمار موجود در وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت تولید فولاد ۳۵ میلیون تن است و در تولید امسال هم حداقل ۲۵ میلیون تن فولاد محقق خواهد شد.

وی افزود: چنانچه ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن از فولاد در داخل مصرف شود، می‌توان ۱۰ میلیون تن را صادر کرد. امسال نباید زیر ۶ میلیون تن صادرات داشته باشیم، البته ایده‌آل آن ۱۰ میلیون تن است، اما با توجه به مشکلات و چالش‌ها تلاش بر صادرات ۶ میلیون تن فولاد است. مشاور مدیرعامل میدکو با اشاره اینکه امسال رونق اقتصادی نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: به کمک بورس کالا و با حذف اقتصاد دستوری، باید اجازه دهیم قیمت‌ها در بورس به‌صورت واقعی کشف شود؛ در این شرایط می‌توانیم شاهد رونق در تولید کشور باشیم و منابع مالی موجود در کشور به جای اینکه به جیب عده‌ای رانت خوار سرازیر شود، طوری هدایت شود که نیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به نقدینگی را رفع کند؛ در این صورت توسعه سرمایه‌گذاری را به همراه خواهد داشت که در نتیجه آن بورس موتور محرک تولید و بروز رونق اقتصادی خواهد بود. سبحانی در‌باره صادرات محصولات این شرکت به بازار‌های جهانی در سال جاری تاکید کرد: محصولات میدکو مناسب بازارهای بین‌المللی است. وی درباره اقدامات شرکت میدکو در زمینه صادرات گفت: هلدینگ میدکو شرکت‌های متعددی دارد که یکی یکی وارد مدار تولید می‌شوند و هرکدام از آنها نیز باید بخشی از محصولات خود را به منظور تامین ارز صادر کنند. سبحانی افزود: محصولات واحدهای تولیدی زیر مجموعه میدکو دارای جذابیت‌هایی برای بازار بین‌المللی است، از این رو برای اینکه هماهنگی و یکنواختی در کار اتفاق بیفتد تا شرکت‌هایی که محصولات مشابه دارند با یکدیگر رقابت نکنند، مقرر شد کل صادرات محصولات میدکو از طریق شرکت بازرگانی آفتاب درخشان که یکی از شرکت‌های تابعه میدکو است انجام شود.

به گفته وی، مس کاتد، لوله مسی، فروسیلیس، گندله، آهن اسفنجی و شمش از محصولات میدکو است که صادرات آنها همه از کانال این شرکت انجام می‌گیرد. مشاور مدیر عامل میدکو درباره نقش در تکمیل زنجیره فولاد برای افق چشم انداز ۱۴۰۴ افزود: ظرفیت فولاد‌سازی میدکو ۷/ ۴ میلیون تن فولاد است که نزدیک به ۱۰ درصد هدف چشم‌انداز است.سبحانی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای میدکو تصریح کرد: یک میلیون تن فولاد بردسیر و ۷/ ۱ میلیون تن فولاد زرند و ۵/ ۱ میلیون تن فولاد بوتیا نیز جزو طرح‌های توسعه‌ای میدکو است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید