عقبگرد مجدد شاخص سهام

دنیای اقتصاد : سومین هفته اردیبهشت ماه با عقبگرد شاخص کل بورس تهران شروع شد. معاملات دیروز غالبا تحت‌تاثیر اخبار غیراقتصادی رقم خورد. با وجود اینکه تعداد بیشتری از کارشناسان و فعالان بازار پس از فروکش تب عرضه در هفته قبل انتظار صعود قیمت‌ها را داشتند، نگرانی از تاثیر اخبار ناملایم اقتصادی و غیراقتصادی در داخل کشور و در سطح بازار جهانی بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر سهام بزرگ بازار و عقبگرد شاخص کل سهام شد.
بازار سهام روز گذشته با غلبه قدرت تقاضا نسبت به عرضه آغاز به‌کار کرد و شاخص کل توانست در نیمه نخست معاملات بیش از هزار واحد ارتفاع بگیرد. به‌جز غول‌های کالایی گروه فلزات که غالبا تحت‌فشار عرضه کار خود را آغاز کردند، در دیگر نمادهای کالایی شاهد روند نسبتا متعادلی بودیم و حتی در برخی از نمادهای کالایی در گروه پتروشیمی تقاضای قابل‌توجهی رقم خورد. اما در ادامه معاملات موج فروش در بازار با وسعت و شدت بیشتری پدیدار شد و قیمت‌ عموم سهم‌ها را تحت‌فشار گذاشت و منجر به عقبگرد ۵/ ۱ درصدی(معادل ۳۳۲۵ واحدی) شاخص کل از سقف روزانه شد.

این در حالی بود که نماد بنگاه‌های کوچک‌تر بیشتر از سهام کالامحور مورد توجه فعالان بازار بود، به‌خصوص که در میانه روز، افزایش فشار عرضه بر سهام بزرگ اعم از کالایی‌ها تا سهام گروه‌های بانکی و خودرویی به عقبگرد شاخص کل شتاب بیشتری بخشید. در مجموع، برآیند تغییرات شاخص کل طی روز گذشته حاکی از عقبگرد یک درصدی نماگر مزبور و ایستادن بر سطح ۲۰۹ هزار و ۱۵۵ بود. در حالی که شاخص کل هم‌وزن در مسیری واگرا رشد ۳/ ۱ درصدی را تجربه کرد تا نشانه‌ای از استقبال سهامداران از نمادهای شرکت‌های کوچک و متوسط باشد.

بیشترین اثر منفی بر نماگر اصلی بازار تحت‌تاثیر هیجانات ناشی از اخبار تحریم فلزات،رقم خورد. هرچند که معاون وزیر صنعت با بیان اینکه فولاد، مس و آلومینیوم ایران در دنیا مشتری‌های خاص خود را دارد، اظهار کرد که تحریم‌های جدید آمریکا روی صنعت فلزات ایران تاثیرگذار نیست.با وجود این، با معاملات منفی در نماد شرکت‌های بزرگ فلزی، فولاد مبارکه اصفهان و مس ایران با بیشترین اثر کاهنده، حدود ۶۶۶ واحد از ارتفاع شاخص کل کاستند. «کگل» نیز نزدیک به ۲۶۴ واحد موجب عقبروی شاخص کل شد. پس از این سه نماد، پالایش نفت بندرعباس و هلدینگ خلیج‌فارس و پالایش نفت اصفهان فشار شدیدی بر شاخص کل وارد کردند. در مقابل، در جو منفی معاملات دیروز، نماد گروه مپنا بیشترین اثر فزاینده را بر نماگر اصلی بازار وارد کرد.

دیروز در بین اطلاعیه‌های ارسالی روی کدال، شرکت نفت سپاهان که پیش‌تر از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات خود در سامانه کدال خبر داده بود، اصلاحیه‌ای منتشر کرد. طبق اصلاحیه این شرکت، تاریخ دریافت و همچنین تاریخ اعمال مجوز ۱۸ اردیبهشت اعلام شد. شرکت نفت سپاهان همچنین اعلام کرد که با بررسی مراجع ذی‌صلاح، مجوز افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای محصولات بنزینی ۷۰ درصد و برای محصولات دیزلی ۶۰ درصد و در جهت جبران بخشی از آثار ریالی حذف یارانه لوبکات دریافتی از پالایشگاه‌ها صادر شده است. بر اساس اصلاحیه شرکت نفت سپاهان، متوسط بهای لوبکات که در سال گذشته ۲۲۰۰ تومان بوده، بر مبنای نرخ ارز نیمایی محاسبه شده و به مبلغ ۴۵۰۰ تومان در سال‌جاری افزایش یافته است. نفت سپاهان در ادامه این اطلاعیه نیز به افزایش هزینه‌های ناشی از رشد نرخ دلار و تورم اشاره کرده و نیز آنکه شرکت «شسپا» از سال ۹۳ تا‌کنون، صرف‌نظر از افزایش ۹ درصدی نرخ فروش محصولات در تیر ماه ۹۷، هیچ مجوز افزایش نرخی دریافت نکرده است.

از طرف دیگر، شرکت نفت سپاهان که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت از انعقاد قراردادی مهم در کدال پرده برداشته بود، روز گذشته اصلاحیه این گزارش را نیز منتشر کرد. طبق این اطلاعیه مبلغ این قرارداد که مربوط به اجاره زمینی به منظور ساخت و احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی است، همچنان مشخص نیست. کاربرد این مخازن جهت تخلیه، بارگیری، توزیع و نگهداری مواد سوختی و وارداتی، صادراتی و ترانزیتی شرکت نفت سپاهان است و مدت زمان قرارداد ۱۵ سال از عقد آن است که دو سال برای ساخت و ۱۳ سال برای بهره‌برداری در نظر گرفته شده است. در پایان نیز بندی که به شرح جزئیات گزارش اضافه شده بود، از اجاره بهای واگذاری سالیانه مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از تاریخ شروع بهره‌برداری (یعنی از سال سوم) سخن گفته بود و نیز آنکه منابع مالی مورد‌نیاز از محل منابع نقدی حاصل از عملیات شرکت تامین می‌شود.

دیروز همچنین شرکت نفت ایرانول مجوز افزایش بیش از ۱۰ درصدی محصولات انواع روانکار بنزینی و دیزلی را از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کرد. «شرانول» نیز مشابه با شرکت نفت سپاهان به ترتیب مجوز افزایش ۷۰ و ۶۰ درصدی را برای محصولات بنزینی و دیزلی دریافت کرده است.

در گروه معدنی، روز گذشته تصمیمات مجمع عمومی سالانه شرکت سنگ‌آهن گهرزمین برای دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۷ منتشر شد. سود خالص شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در این بازه زمانی حدود یکهزار و ۲۰۸ میلیارد تومان تصویب شد که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۶ افزایش بیش از ۱۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. سهامداران این شرکت در مجمع عمومی سالانه به ازای هر سهم سود نقدی ۸۰ تومانی را برای سال مالی قبل تقسیم کردند. به این ترتیب، «کگهر» ۸۱ درصد از سود تحقق یافته خود در سال قبل را به‌صورت نقدی به سهامداران پرداخت کرد.

همچنین روز گذشته در گروه خودرویی، فروش فوری دو محصول پرطرفدار ایران‌خودرو با تحویل ۳۰ روزه که شامل ۲۰۶ صندوق‌دار و پژو پارس سال است، بر اساس قیمت حاشیه بازار آغاز شد.

 در مجموع، معاملات روز گذشته ضمن تلاطم قیمت‌ها با کاهش ارزش معاملات بورس به ۱۱۸۴ میلیارد تومان(با احتساب معاملات عمده و اوراق مشارکت) و افزایش جریان نقدینگی در فرابورس به ۷۰۶ میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید