صعود اونس در تلاطم بازارها

دنیای اقتصاد : قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی به دلیل تشدید نگرانی‌ها نسبت به تنش جدید و اثرگذار در روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین رشد محدودی را تجربه کرد. تاثیر احتمالی این تنش بر رشد اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران نگران را به متقاضی خرید دارایی‌های امن از جمله طلا تبدیل می‌کند؛ بنابراین، قیمت فلز زرد به همین دلیل تا عصر روز چهارشنبه به بالای مرز ۱۲۹۰ دلاری نیز رسید.

روند رشد قیمت طلا در حال حاضر از دو نوع خریدار حمایت می‌شود. اول خرید سرمایه‌گذارانی که ریسک‌‌گریزی آنها را به پناهگاه کشانده است و دومین دسته از خریداران همچنان بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور از جمله چین و روسیه هستند، اما تا کوتاه‌مدت هیچ تغییری در روند کلی بازار دیده نخواهد شد.

حامیان طلا در شرایط کنونی بازارهای جهانی که نوسان به آن بازگشته است؛ ریسک‌های نزولی درخصوص رشد اقتصادجهانی به دلیل تعرفه‌های بالاتر، ضعف احتمالی بازارهایسهام و بازده کمتر اوراق قرضه هستند. اما روند صعودی احتمالی دلار مانعی برای رشد بیشتر قیمت طلا خواهد بود. اگرچه ماندن طلا در بالای مرز ۱۲۸۰ دلار دلگرم‌کننده است اما تغییر لحن بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست پولی، این فلز ارزشمند را در صورت بهبود آمار اقتصادی در معرض کاهش قیمت قرار خواهد داد. طلا هفته گذشته پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا برخلاف انتظارات بازار احتمال کاهش نرخ‌های بهره در سال جاری را منتفی اعلام کرد، با کاهش قیمت روبه‌رو شد.

خرید مجدد طلا از سوی چین

بانک مرکزی چین برای پنجمین ماه متوالی سهم طلا از ذخایر ارزی خود را افزایش داد. هرچند این کشور آخرین بازار نوظهوری محسوب می‌شود که اقدام به تقویت ذخایر طلایی خود کرده است اما در ماه‌های اخیر با شتاب زیادی در حال خریداری فلز گرانبها است. چین با خرید ماه آوریل، حجم کل ذخایر خود را به حدود ۶۱ میلیون اونس رساند که از خرید ۴۸۰ هزار اونس ظرف ماه مارس و آوریل حکایت دارد. به این ترتیب، ارزش کل ذخایر طلایی بانک مرکزی چین از ۳/ ۷۸ میلیارد دلار عبور کرد. البته فقط ۳ درصد از ذخایر ارزی چین به طلا اختصاص دارد. اثرگذارترین موضوع در بازار نفت در روزهای اخیر اخبار منتشر شده ازجنگ تجاری بین چین و آمریکا بود. تنش‌های تجاری دو کشور به معنای تضعیف اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای نفت است.

از این رو، در اولین روز بازگشایی بازارها در هفته جاری،قیمت نفت تحت‌تاثیر اخبار منتشر شده در این خصوص مسیر رفت و برگشتی را تجربه کرد؛ در این روز ابتدا نفت حدود ۳ درصد کاهش یافت و سپس با شکل گرفتن خوش‌بینی به تداوم مذاکرات با عدم لغو سفر مقامات چین به واشنگتن مجددا قیمت‌ها افزایش و در نهایت رشد ۵/ ۲درصدی را به ثبت رساند.  علاوه بر اخبار حول مذاکرات چین و آمریکا، ورود ناوآمریکایی به منطقه خاورمیانه و ادعاهای جان بولتون، مشاور امنیت ملیرئیس‌جمهور آمریکا موجب نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شد و به افزایش بهای نفت در روز دوشنبه کمک کرد. اما در دو روز گذشته به دنبال توییت دوباره ترامپ درخصوص جنگ تجاری مجددا نگرانی‌ها در بازار اوج گرفت و قیمت‎ها را در مسیر کاهشی قرار داد.

روز سه‌شنبه بهای نفت برنت حدود ۲ درصد کاهش یافت؛ روز گذشته نیز این نفت شاخص تا عصر، حدود ۲/ ۰ درصد افت قیمت را به ثبت رساند و ۷/ ۶۹ دلار بر بشکه معامله شد. نفت‌خام آمریکا نیز روندی مشابه برنت در روزهای گذشته طی کرده و روز گذشته ۳۸/ ۶۱ دلار بر بشکه به فروش رسید. نگرانی از توقف روند مذاکرات صلح تجاری تاثیر اخباری چون رشد ۱۱ درصدی تقاضای چین در ماه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین کاهش عرضه نفت روسیه به دلیل آلودگی را خنثی کرد. در این میان برآورد موسسه نفت آمریکا مبنی بر افزایش ۸/ ۲ میلیون بشکه‎‌ای موجودی ذخایر تجاری نفت آمریکا از دیگر موضوعاتی بود که به کاهش قیمت نفت کمک کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید