نقاط فنی حمایتی دلار

دنیای اقتصاد : دلار برای پایین رفتن از مرز ۱۴ هزار تومانی مقاومت زیادی از خود نشان نداد، ولی معامله‌گران در روزهای اخیر با تلاش زیادی سعی کردند از دو نقطه ۱۳ هزار و ۷۰۰ و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی حمایت کنند. روز شنبه محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی شکسته شد، ولی روز یکشنبه، معامله‌گران از همان ابتدای روز در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند و معاملات این ارز در محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی آغاز شد که اختلافی حدودا ۱۰۰ تومانی با قیمت بسته شده روز شنبه داشت.
در ادامه روز، شماری از معامله‌گران سعی کردند با افزایش خریدها قیمت را به آستانه محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی ببرند، ولی افزایش عرضه ارز موجب عقب‌نشینی آنها شد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر، شاخص ارزی روی عدد ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۱۳۰ تومان بیشتر از روز شنبه بود و موجب شد که نزول دلار ادامه پیدا نکند.  به گفته فعالان، بازار در شرایط کنونی دو نقطه حمایتی مهم دارد و معامله‌گران سعی می‌کنند با افزایش خریدها در این دو نقطه مانع از کاهش بیشتر شوند.
 
در مقابل، بازار با دو نقطه مقاومتی مهم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی و ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی رو به رو است که تنها در صورت عبور از آنها می‌تواند تقاضاهای جدیدی را وارد بازار کند. در روزی که دلار به جاده افزایشی بازگشت، سکه تمام بهار آزادی نیز با ۸۰ هزار تومان افزایش از مرز ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عبور کرد و به بهای ۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسید. این افزایش در حالی رخ داد که فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته ۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. رشد بهای سکه در روز دوم هفته در حالی رخ داد که بهای اونس به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود.
 
انتظارات معامله‌گران فنی دلار
به گفته فعالان ارزی، یکی از باورهای سنتی معامله‌گران فنی آن است که بازار قیمت‌هایی را که دیده است، یک بار دیگر تجربه خواهد کرد و تاریخ برای هر قیمت تکرار خواهد شد. بنا بر چنین باوری، بخشی از معامله‌گران این بازار انتظار دارند، قیمت دلار یک بار دیگر به کانال ۱۹ هزار تومانی بازگردد. برای کوتاه‌مدت نیز این عده انتظار دارند، دلار به بالای کانال ۱۴ هزار تومانی بازگردد. با این حال، تصورات این چنینی در سال گذشته موجب شد که بسیاری از معامله‌گران فنی نتوانند شرایط بازار را به درستی حدس بزنند و در نتیجه با ضررهای هنگفتی مواجه شدند. به گفته بخشی از بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران فنی در نیمه دوم سال گذشته بارها در تشخیص نقاط حمایتی و کف بازار دچار اشتباه شدند و همین عامل موجب شد که دلار را در قیمت‌های بالاتر خریداری کنند. افزایش انتهای سال کمک کرد که بخشی از ضرر این عده جبران شود، ولی همچنان گروه زیادی از آنها دلار‌هایی دارند که بین بازه ۱۴ تا ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی خریداری کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت شاید باور معامله‌گران فنی مبنی‌بر اینکه هر قیمتی دوباره تکرار خواهد شد، درست باشد؛ ولی سوال مهم آن است که: چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد. دلار در اوایل مهر ۹۷، مرز ۱۹ هزار تومانی را لمس کرد و پس از آن حداقل ۵ ماه سیر نزولی داشت.
 
 در این شرایط معامله‌گران می‌توانستند به جای اینکه منتظر بمانند سقف‌های پیشین تکرار شود، وارد بازارهای دیگر شوند و سودهای مناسبی کسب کنند.به گفته برخی از فعالان، اتفاقی که در سال گذشته افتاد، موجب شده است که در سال اخیر معامله‌گران فنی بازه‌های نوسانی و نقاط کف و سقف خود را کوتاه‌تر کنند و با احتیاط بیشتری رفتار کنند. یکی از معامله‌گران فنی بازار می‌گوید در سال جدید همواره سعی کرده است حد ضرر را در معاملات رعایت کند و همین موضوع موجب شده است که ریسک خرید و فروش او پایین بیاید. باید دید طی روزهای آتی معامله‌گران فنی احتیاط را ادامه خواهند داد یا با تغییر رفتار خود وضعیت نوسانات ارزی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. البته فعالان بازار باور دارند، در شرایط فعلی هیچ چیز به اندازه میزان عرضه بازارساز در روند قیمتی موثر نیست.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید