ترمز لحظه آخری دلار

دنیای اقتصاد : در چهارمین روز هفته، قیمت دلار نه تنها از کانال ۱۴ هزار تومانی عقب نشینی نکرد، بلکه با پیشروی در این کانال حتی در مقطعی از سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد. از همان ابتدای روز سه‌شنبه شاخص ارزی روند افزایشی روزهای قبل را با قدرت ادامه داد؛ چراکه در محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز به کار کرد که حدود ۴۰۰ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. در ادامه روز دلار از سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد و پس از آن فضای معاملات کمی آرام تر شد و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده این ارز با قیمت ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. با وجود کاهش در اواخر روز، دلار در محدوده‌ای به کار خود پایان داد که از اواسط آبان‌ پارسال بی‌سابقه بود. آخرین بار شاخص ارزی در پانزدهمین روز آبان‌ماه در سطح قیمتی بالاتری نوسان کرده بود. البته ناگفته نماند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر فروش‌های ارزی بالا رفته بود و بعضا قیمت‌های پایین‌تری نیز به ثبت رسید که ممکن است روند این ارز طی روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد.
به گفته فعالان، موج جدید رشد دلار از بعدازظهر روز دوشنبه کلید خورد؛ در واقع پس از آنکه آمریکا در اواخر روز سوم هفته سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، به یکباره معامله‌گران با جوسازی شدید پیرامون این اتفاق خریدهای پشت خطی خود را بالا بردند و قیمت را تا محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی رساندند. این روند افزایشی در ظهر روز بعد (سه‌شنبه) ادامه یافت، ولی از اواخر روز بازار آرام‌تر شد. به باور برخی بازیگران ارزی، دیگر عاملی که دیروز به رشد قیمتی دلار کمک کرد، رشد نرخ حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم تا آستانه مرز ۴ هزار تومانی بالا رفت. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، درهم ۳ هزار و ۹۹۰ تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی را می‌توانست در حوالی محدوده ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومانی قرار دهد. با این حال، از حدود ساعت ۳ بعدازظهر روند اصلاحی حواله درهم شروع شد و حدود ساعت ۴ زیر سطح ۳ هزار و ۹۵۰ تومانی قرار گرفت. در مورد اثر درهم بر نوسانات اخیر بازار ارز داخلی در روزهای اخیر اشاره‌هایی از سوی معامله‌گران صورت گرفته است. روز گذشته نیز خبرگزاری فارس عنوان کرد، از ۳ روز گذشته تقاضاهای عمده‌ با نرخ‌های پیشنهادی بالایی برای خرید درهم با ریال ایران در دبی به‌وجود آمده و با توجه به تاثیر بالای درهم بر بازار ایران، افزایش قیمت‌ها در بازار داخل را در پی داشته است.

در این میان، عده دیگری از کارشناسان باور داشتند، بازار ارز با تکیه بر خبر قرار دادن سپاه در لیست تروریستی آمریکا هیجانی بالا رفت و با فروکش هیجانات قیمت در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت. این عده باور دارند، خریداران کم‌کم با فروکش اثرات هیجانی این خبر از بازار خارج خواهند شد و بعضا موقعیت فروش خواهند گرفت. دیروز نرخ دلار براساس اظهارات فعالان در سلیمانیه عراق نیز در سطح بالاتری نسبت به بازار تهران معامله شد و همین عامل سیگنالی دیگر برای رشد قیمت بود. با این حال، برخی معامله‌گران باور داشتند، دیروز سطح عرضه ارز در بازار داخلی مناسب بوده است و همین عامل موجب شد که قیمت دلار در بازار داخلی متناسب با درهم امارات یا بازار سلیمانیه عراق رشد نکند. دیروز بازارساز سعی کرد در ابتدای روز با تعیین قیمت فروش دلار در محدوده ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مانع از آربیتراژ قیمتی بین بازار آزاد و صرافی‌های بانکی شود. در کنار این سعی کرد به بیشتر تقاضای افراد پاسخ دهد. این در حالی بود که در کف بازار کمتر کسی حاضر به فروش دلار بود و بیشتر معامله‌گران در پی یافتن نقطه‌ای بودند که دلار در آن مسیر خود را تغییر دهد. آنها قصد داشتند از آن نقطه فروش‌های خود را صورت دهند و در انتظار یافتن نقطه حمایتی جدید برای بازار باشند.

در روزی که دلار به سطح جدیدی رسید، سکه تمام بهار آزادی نیز از مرز ۵ میلیون تومانی عبورکرد. دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی با قیمت ۵ میلیون تومان معامله شد که افزایش ۸۰هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. سکه از اوایل مهرماه دیگر در کانال ۵ میلیونی نوسان نکرده بود و دیروز یک رکورد ۶ ماهه را ثبت کرد. به گفته فعالان، حتی در اواسط روز فلز گرانبهای داخلی با قیمت‌های بالای ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی نیز معامله شده بود. در کنار افزایش دلار، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که از قیمت سکه تمام حمایت کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید