معامله‌گران موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

مطلب را با یک عنوان ساده آغاز می‌کنیم؛ برای کسب پول کلان از معاملات، نباید راجع به پول فکر کنید! می‌دانم که برای کسب سود وارد دنیای معامله‌گری شده‌اید؛ به امید اینکه آن‌قدر پول دربیاورید تا بتوانید زندگی دلخواهتان را داشته باشید و از آزادی لذت ببرید.

*ابراهیم شمسی

تقریبا همه افرادی که وارد معامله و بازار می‌شوند، دوست دارند پول دربیاورند و سبک و سیاق زندگی‌شان را بهبود بخشند. چه بپذیرید و چه نپذیرید، شما هم به همین دلیل مشغول خواندن این مقاله‌اید؛ زیرا شما معتقدید که می‌توانید پول زیادی از این راه دربیاورید یا فکر می‌کنید که معامله‌گری می‌تواند تغییرات فوق‌العاده‌ای در سبک زندگی‌تان به بار بیاورد.

این طرز فکر و انتظار هیچ اشکالی ندارد چون درصورتی‌که واقعا تلاش و مطالعه کنید، در این حرفه به درجه استادی برسید و برای مدتی به پولتان دست نزنید تا زمانی که پولتان، برایتان درآمد ایجاد کند، می‌توانید چنین اهدافی را عملی کنید.

در اینجا قصد ندارم تا رؤیاها و آرزوهای تریدرهای تازه‌کار را نقش بر آب کنم؛ من هم روزی یک تازه‌کار و مبتدی بودم؛ بلکه قصد دارم به شما در تحقق این آرزوها کمک کنم؛ برای این منظور، می‌بایست آرزوها و اهدافتان را کنار بگذارید و ببینید که واقعاً برای عملی ساختن آن‌ها باید چه کنید؛ باید باهوش باشیم؛ باید واقع‌گرا باشیم و تمرکزمان روی هدف را هم حفظ کنیم. شما تنها در حالتی که به پشتوانه دلایل صحیح در این بازی حضورداشته باشید، می‌توانید به ‌عنوان یک معامله‌گر از بازار سود کسب کنید؛ اما اغلب معامله‌گران، دست‌کم در ابتدای راه، دلایل درستی برای فعالیتشان انتخاب نمی‌کنند.

معامله‌گری مسیر است نه مقصد!

بگذارید از شما یک سؤال بپرسم: ‌آیا واقعا فرایند یادگیری و شناخت بازارها، مطالعه و نگاه کردن به چارت‌ها و درمجموع، معامله‌گری را دوست دارید؟ آیا این کارها برای شما لذت بخشند؟ یا اینکه صرفاً به این دلیل که فکر می‌کنید می‌توانید یک‌شبه پولدار شوید، وارد این عرصه شده‌اید؟ اغلب تریدر ها، ‌خصوصاً تازه‌کارها، پاسخ دوم را بیان می‌کنند.

اگر در معامله‌گری، همچون سایر حرفه‌ها و درمجموع، کل زندگی‌مان، عاشق فرایند و مسیر پیش رو نباشید، احتمال دستیابی به هدفتان بسیار محدود است. خب؛ لابد از خودتان می‌پرسید چطور می‌توانید بفهمید که عاشق پول هستید یا عاشق فرایند و پروسه معامله‌گری؟

در ادامه نشانه‌ها و علائمی را با شما در میان می‌گذارم که به شما نشان می‌دهد به دلایل اشتباهی وارد بازار شده‌اید.

شما با پولی وارد معاملات شده‌اید که به‌ هیچ ‌عنوان نباید آن را از دست بدهید. در این صورت، بیش‌ازحد روی پول تمرکز می‌کنید. وقتی افراد روی پولی که قدرت تحمل از دست دادنش را ندارند، ریسک می‌کنند، یعنی به دنبال این هستند که یک‌شبه پولدار شوند و فقط و فقط به جایزه نهایی، و نه احتمال از دست دادن پول، فکر می‌کنند. جان کلام اینکه با پولی که نمی‌توانید از دست بدهید، وارد بازار نشوید.

شما صرفاً به پول فکر می‌کنید؟ و به معامله‌گری یا استراتژی یا برنامه معاملاتی هیچ توجهی ندارید؟ معامله‌گری نباید صرفاً به پول محدود شود. پول، در حقیقت، نشان‌دهنده امتیاز شما در بازی است و توانایی شما در حفظ انضباط و میزان صبوری شمارا در دنیای وسوسه‌های آنی می‌سنجد. اگر به روش درستی معامله می‌زنید و بر فرایند متمرکزشده‌اید و درباره آن هیجان‌زده‌اید، پول در می‌آورید و این پول، حکم امتیاز شما در بازی است؛ اگر امتیازتان بیشتر شود، نشان می‌دهد که در حال برد هستید و در غیر این صورت، حاکی از شکست و باخت شماست. نکته جالب ماجرا اینجاست که وقتی بیش‌ازحد روی امتیاز (پول) متمرکز می‌شوید، درنهایت، ضرر خواهید کرد!

شما از قبل برنامه‌هایی برای خرج کردن پولی که در بازار به دست خواهید آورد، آماده کرده‌اید؛ و صرفا به پاداش، و نه ریسک، می‌اندیشید. می‌دانم که بسیاری از تریدرهای تازه‌کار وقتی راجع به خرج کردن پولی که از راه معامله‌گری به دست خواهند آورد، فکر می‌کنند، هیجان‌زده می‌شوند؛ این مسئله، هیچ مشکلی هم ندارد؛ اما نباید همه هم‌وغم شما شود. اگر به نحوه خرج کردن پولی که فکر می‌کنید از بازار به دست خواهید آورد، می‌اندیشید، ذهنیت و طرز فکر شما نسبت به معامله‌گری، صحیح نیست!

شما هیچ دلیل خوبی برای معامله کردن ندارید؛ حتی آخر شب قبل از خواب، وقتی خوب می‌اندیشید هم به هیچ دلیل معقولی نمی‌رسید؛ صرفا همچون یک قمارباز، برای هیجان بازی، احساس می‌کنید باید معامله کنید. اگر تمام ‌وقتتان را به معامله زدن معطوف کرده‌اید و از یک معامله به معامله‌ای دیگر می‌پرید، پس به معامله کردن نیاز دارید و به آن معتاد شده‌اید! مطمئن باشید که این اعتیاد حساب بانکی‌تان را سریع‌تر از چیزی که فکرش را بکنید، خالی خواهد کرد!

شما به ابزارها و گزینه‌های جدید معاملاتی همچون ارزهای رمزنگاری‌شده علاقه‌مند شده‌اید؛ سعی کنید به همان بازارهای اصلی سهام یا بازار آتی بچسبید؛ به هر بازاری که باز می‌شود، سرک نکشید! این کار، باعث می‌شود بیش‌ازحد دست به تجزیه‌وتحلیل بزنید و سرانجام، پولتان را سر هیچ و پوچ از دست بدهید.

دلایل صحیح معامله کردن

شما موفق معامله می‌کنید، صرفا چون به این کار علاقه دارید. به فرایند و پروسه معامله‌گری، و نه رؤیای رسیدن به هدف نهایی، علاقه‌مندید و می‌دانید که در غیر این صورت، ‌ نمی‌توانید هدف نهایی را محقق سازید.

رویکرد معاملاتی‌تان را ساختاریافته‌تر و روشمندتر می‌سازید، برنامه می‌ریزید و یادداشت برمی‌دارید، معاملاتتان را ثبت می‌کنید و این حرفه را جدی می‌گیرید. به‌محض اینکه انجام این کارها را شروع کنید، درخواهید یافت که در مسیر درست قرار دارید. اما باید بدانید که داشتن برنامه معاملاتی روشمند و ثبت معاملات در ژورنالتان در زمره کارهایی است که توسط معامله‌گرانی که به پروسه معامله کردن علاقه‌مندند، انجام می‌گیرند. این مسائل شما را نسبت به تصمیماتتان پاسخگو نگه می‌دارند و به شما در تدوین و بهبود روتین و عادات معاملاتی صحیح کمک می‌کنند.

بازار، زندگی شماست، شما بازار هستید، معامله‌گران موفق از هیچ زمانی برای بررسی رفتار بازار یا مطالعه کتب کلاسیک معاملاتی یا مقالات و شرکت در دوره‌های تحلیل تکنیکال غافل نمی‌شوید؛ از اهمیت تسلط یافتن بر چارت‌ها مطلعید و به‌صورت منظم، این کارها را انجام می‌دهید.

افراد خانواده و دوستانتان دیگر شمارا نمی‌شناسند، تا به خودتان می‌آیید، می‌بینید که مکالماتتان حول مواردی می‌چرخند که سایرین از آن‌ها سر در نمی‌آورند؛ شما احساس تنهایی می‌کنید و به دنبال افرادی می‌گردید که همانند شما می‌اندیشند.

شما عاشق توسعه و رشد خود هستید. معامله‌گری، بیش از هر حرفه دیگری، به مقوله رشد و توسعه شخصی می‌پردازد. معامله‌گر موفقی را به من نشان دهید و من به شما نشان خواهم داد که این فرد، در سایر جنبه‌های زندگی‌اش هم موفق است. انضباط شدید، تمرکز، اشتیاق، صبر، این‌ها از ویژگی‌ها و فاکتورهای اصلی موفقیت در زندگی، و نه صرفاً معامله‌گری است.

اهل رقابتید؛ شما به رقابت علاقه‌مندید. ایده رقابت با میلیون‌ها معامله‌گر دیگر و قرار گرفتن در ۱۰٪ از افراد رده‌بالا که عمدتاً تمامی پول بازار را از آن خود می‌کنند، بیش از هر چیز دیگری، به شما انگیزه می‌دهند. صرفاً مقوله پول مطرح نیست؛ بلکه شما به دنبال آن احساس اعتمادبه‌نفس و اثبات توانمندی و قدرت خود هستید؛ اینکه شما توانستید بر خیل عظیم معامله‌گران، توفق یابید. این احساس، شمارا در زمره افراد تاپ و والامقام قرار می‌دهد و دستاورد بسیار مهمی است و شما با تمام وجودتان می‌خواهید که آن را تحقق بخشید.

معامله‌گران موفق عاشق بازار هستید؛ عاشق چارت، تجارت و کارآفرینی هستید؛ شما به مطالعه آنچه اقتصادهای دنیا را حرکت می‌دهد علاقه‌مندید و هر وقت که خسته یا بی‌حوصله‌اید، با دیدن اخبار تجاری و اقتصادی، روحیه‌ای تازه می‌یابید.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید خوش‌اندام و سلامت باشید و بدنی سالم و قوی داشته باشید، باید عاشق ورزش و تغذیه سالم باشید چون در غیر این صورت، هیچ‌وقت نمی‌توانید هرروزه خودتان را به انجام کارهای کوچکی که سرانجام شما را به مقصود می‌رسانند، متقاعد کنید. این مسئله در مورد معامله‌گری هم صادق است.

برای اینکه بتوانید از راه معامله‌گری، پول و خانه وزندگی رؤیایی‌تان را به دست بیاورید، باید عاشق فرایند، کارهای کوچک و جزییات باشید در غیر این صورت هیچ‌وقت نمی‌توانید نظم موردنیاز را در خودتان پدیدآورید. از اهمیت جزییات و قدم‌های کوچک اما پیوسته نباید غافل شوید.

برای موفقیت در معامله‌گری باید خودتان را از نیاز به کنترل نتیجه برهانید. شما باید به فرایند و پروسه اعتماد کنید. شما باید به شم و شهودتان اعتماد کنید. شما باید به خودتان اعتماد کنید. اگر واقعاً مشتاق کسب و تحقق نتایجی که در آرزویش هستید، می‌باشید، باید عاشق فرایند شوید.

از اینکه در حال حاضر کاملاً چنین احساسی ندارید و می‌دانید که مواردی که در بالا بیان شد را انجام نمی‌دهید، ناراحت و نگران نشوید. سعی کنید بامطالعه مطالب انگیزه‌بخش و آموزنده، علاوه برافزایش آگاهی و دانشتان، پروسه و فرایند را بشناسید؛ خیلی زود درخواهید یافت که از معامله‌گری لذت بیشتری می‌برید و هرروز بیش از روز قبل برای کسب دانش اشتیاق دارید.

با ادامه این راه، در خودتان عادات ضروری را تثبیت خواهید کرد؛ عادات، در موفقیت ما نقش غیرقابل‌انکاری بازی می‌کنند و وقتی‌که روتین معاملاتی صحیح را برای خود تعریف کردید و آن را رعایت کردید، آن روتین هم به یک عادت بدل شده و شمارا در مسیر موفقیت در معامله‌گری قرار خواهد داد.

اگر احساس می‌کنید هنوز هم به‌طور کامل متوجه منظور من نشده‌اید، این جمله را به یاد بیاورید که می‌گوید: وقتی‌که دانش‌آموز آماده باشد، ‌معلم از راه می‌رسد؛ شما صرفاً باید علایقتان را به اشتیاق بدل سازید و برای این کار، به دانش و انگیزه مداوم نیاز دارید.

منبع: سایت رهاسرمایه


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات

1 نظر بر روی این خبر وجود دارد.


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید