دو نیمه متفاوت معاملات سهام

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم درگیری با عرضه‌های سنگین توانست با اقبال به سمت گروه پالایشگاهی به رشد شاخص ادامه دهد. در بازار دیروز معامله‌گران پس از عرضه‌های سنگین روز یکشنبه در آغاز معاملات عرضه‌های سنگینی را تجربه کردند اما با گذشت زمان بازار توانست براین عرضه‌ها غلبه کند و در نهایت با اقبال معامله‌گران به سوی گروه پالایشی شاخص با رشد به کار خود پایان دهد. در گروه پالایشی و پتروشیمی دیروز بازگشایی بازارهای جهانی نفت و تداوم حضور نفت برنت در ورای مرز ۷۰دلار برای هر بشکه دارای اهمیت بود.در این شرایط شاخص کل با رشد نمادهای پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و بندرعباس به همراه نمادهای مپنا و ملی مس در پایان معاملات توانست به رشد ۵۱۹واحدی معادل ۲۸/ ۰ درصد دست یابد و در پایان معاملات به رقم ۱۸۸هزار و ۵۹۲واحد برسد. دیروز شاخص کل هموزن نیز توانست با رشد ۱۲۵واحدی معادل ۳۴/ ۰ درصد در پایان معاملات به رقم ۳۶هزار و ۷۴۳واحد برسد.

در کنار بازگشایی بازارهای جهانی و ثبات قیمت جهانی نفت و فلزات، در صحنه داخلی نیز بهای دلار با تقویت نسبی همراه شد. در خبرهای مهم برای بازار دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی تشکیلات جدید برای معاملات ارزی خبر داد. به گفته همتی، این موضوع در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار مورد بحث قرار گرفته است و اعضای هیات‌مدیره این بازار انتخاب شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که کانون صرافان، بانک‌های دولتی و تجاری، شرکت فرابورس و شرکت خدمات انفورماتیک اعضای هیات‌مدیره این بازار جدید را تشکیل می‌دهند. قرار است که در این بازار، فعالیت‌های ارزی به شکل شفاف و در یک چارچوب متشکل صورت گیرد و زمینه هدایت ارزهای معتبر به بانک‌ها فراهم شود.دیروز در گروه خودرویی شرکت سازه پویش نیز درخصوص دریافت مجوز تغییر ۱۷ درصدی در نرخ فروش محصولات، دست به شفاف‌سازی زد. محمد جعفری منش از «خپویش» اعلام کرد: با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و اقلام تبادلی طی سال ۹۷، این شرکت موفق به افزایش نرخ محصولات در سال مذکور شده است. لکن با توجه به نهایی نشدن برخی قراردادها، امکان محاسبه دقیق تعدیلات نرخ وجود ندارد که پس از تبادل قراردادهای فی مابین، تعدیلات فوق‌الذکر محاسبه و متعاقبا اعلام می‌شود.

بنابراین تعدیلات برآوردی این شرکت حدود 4/ 56 میلیارد تومان است که معادل ۱۷ درصد مبلغ فروش (مبلغ خالص فروش سال ۹۷ معادل 6/ 333 میلیارد تومان است). با توجه به اینکه سود و زیان شرکت نهایی نشده، بنابراین نسبت مبلغ تعدیل دریافتی به سود و زیان قابل ارائه نیست. مرجع صادرکننده مجوز،مشتری عمده است که از اول فروردین ماه برای قطعات خودرو از جمله مجموعه جعبه کنترل الکترونیکی موتور اعمال (نرخ قبلی ۳۰۵ هزار و ۱۸۲ تومان و نرخ جدید ۷۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان) می‌شود.در گروه شیمیایی دیروز گزارش مطلوب صنایع شیمیایی ایران باعث تشکیل صف خرید برای این نماد و شرکت آتیه دماوند شد. دیروز شیران در یک گزارش بسیار خوب ۳ ماهه ۵۰۷ ریال سود محقق کرده است. این شرکت در ۳ ماهه ۴۵۷ میلیارد تومان فروش، ۲۳۶ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۲۳۴ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است. رشد ۱۶۳درصدی فروش، رشد قابل توجه ۵۰۸درصدی سود عملیاتی و رشد ۳۵۷درصدی سود خالص نسبت به مدت مشابه از مهم‌ترین نکات گزارش شیران است.

در گروه فلزی علاوه بر قابل ملاحظه تقاضا برای محصولات مبارکه و ملی مس صادرات فولاد توسط شرکت‌های بازرگانی غیر تولیدی ممنوع شد. بر اساس ابلاغیه گمرک ایران، از این پس صادرات محصولات فولادی تنها توسط شرکت‌های تولیدی آن محصول و نماینده رسمی آنها امکان پذیر است. موضوع صادرات فولاد از جهت بازگشت ارزهای صادراتی حائز اهمیت بوده و به نظر می‌رسد بخشنامه در راستای اطمینان از بازگشت ارز صادراتی فولادی‌ها صادر شده باشد.در گروه سلولزی گروه صنایع کاغذ پارس در گزارش ۳ماهه منتهی به ۳۰ بهمن ۹۷ (حسابرسی نشده) مبلغ ۱۲۵ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد که ۱۴۹ درصد افزایش سود خالص نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.در مجموع بازار دیروز بازاری پر نوسان بود که در نهایت ارزش معاملات در بورس به هزار و ۱۷میلیارد تومان (با احتساب معاملات عمده و اوراق مشارکت) و در فرابورس به ۴۹۵میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید