صدای بحران به گوش «دراگی» رسید

دنیای اقتصاد : ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا از آخرین تصمیم سیاست‌گذاران پولی پرده‌برداری کرد. این نهاد برنامه تازه‌ای برای تامین مالی ارزان بانک‌ها، بازنگری درخصوص رشد اقتصادی و پیش‌بینی تورم ناحیه یورو دارد. علاوه‌بر‌این، دراگی زمان اعمال رشد نرخ‌های بهره را بار دیگر به‌تعویق انداخت. بنابراین نرخ‌های بهره بانک مرکزی اروپا که از سال ۲۰۱۶ بدون تغییر و نزدیک به صفر باقی ‌مانده‌ است، تا سال ۲۰۲۰ نیز تغییر نخواهد کرد. دلیل این تصمیم، افت رشد اقتصادی ناحیه یورو و نارسایی تورم از لمس هدف ۲ درصدی مطرح شده‌ است.
جلسه چند روز پیش بانک مرکزی اروپا انتظار برای اولین افزایش نرخ بهره در حدود اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی بود که اکنون به دسامبر ۲۰۲۰ میلادی تغییر یافته است. پیش از این در چند ماه پیش انتظار افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی بود و اکنون سرمایه‌گذاران جهانی به دلیل آمار ضعیف اقتصادی و نگرانی‌ها در مورد ریسک‌ها از جنگ‌های تجاری و برگزیت برآورد خود را از افزایش نرخ بهره به اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تغییر داده‌اند. بانک مرکزی اروپا هم روز پنج‌شنبه از احیای برنامه تامین وام‌های کم‌هزینه برای بانک‌های منطقه یورو خبر داده بود که برنامه محرک اقتصادی دوران بحران مالی جهانی بوده و نشانه‌ای مبنی بر افزایش نگرانی‌ها درباره شرایط اقتصادی منطقه است. بانک مرکزی اروپا در جلسه روز پنج‌شنبه خود از احیای طرح سیاست‌های پولی انبساطی مربوط به دوران بحران مالی جهانی خبر داد. تصمیم به ارائه وام‌های کم‌هزینه به بانک‌های منطقه یورو که به‌طور ضمنی به معنای ماندن نرخ بهره در پایین‌ترین سطح در تاریخ تا سال آتی میلادی است، بانک مرکزی اروپا را نیز به یکی دیگر از بانک‌های مرکزی در جهان تبدیل کرد که در هفته‌های اخیر در مواجهه با مخاطرات فزاینده برای اقتصاد جهانی از حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی به سیاست‌های انبساطی بازگشته‌اند. سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا در اقدامی که شدت نگرانی‌ آنها را درباره شرایط اقتصادی نشان می‌داد، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال جاری را از ۷/ ۱ به۱/ ۱درصد کاهش دادند. پیش‌بینی‌های نرخ تورم هم کاهش یافته و به نظر می‌رسد دست‌کم تا سال ۲۰۲۱ روند افزایش نرخ تورم از ۲درصد نرخ هدف بانک مرکزی پایین‌تر خواهد بود.  اکنون تنها مساله‌ای که می‌تواند به اندک خوش‌بینی در بازارهای جهانی منجر شود، انتشار گزارش اشتغال‌زایی ایالات متحده است که سرنخ‌هایی را درباره شرایط بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ارائه می‌کند. خبرها درباره چشم‌انداز مصالحه چین و آمریکا در مناقشات تجاری هم می‌تواند فضای اقتصاد جهانی را در جهتی مثبت دگرگون کند. «وانگ ای» دیپلمات ارشد چینی روز جمعه در کنفرانس خبری در حاشیه جلسه سالانه پارلمانی چین گفت که مذاکرات پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. به دنبال نشانه‌ای مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا به دنبال حفظ نرخ بهره پایین برای یک دوره بلندتر از حد انتظار خود است، باعث شد تا انتظار سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره در منطقه یورو از اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی به اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی کشیده شود.  همچنین بدبینی نسبت به اینکه بانک مرکزی اروپا قادر به احیای نرخ تورم به هدف از پیش تعیین شده تقریبا دو درصدی خود نیست، وجود دارد. بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ بهره را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به تعلیق درآورده و پیش بینی خود را از رشد اقتصادی و تورم کاهش داده است. نرخ تورم اروپا ۴۵/ ۱ درصد گزارش شده که انتظار می‌رود به بیش ۵/ ۱ درصد برسد.

در عین حال، بانک مرکزی اروپا برای حمایت از رشد اقتصادی این منطقه به بانک‌ها یکسری وام‌های ارزان را پیشنهاد کرده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران اعتقادی به توانایی بانک مرکزی اروپا برای رسیدن به اهداف خود و نیز افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده ندارند. آمارهای ضعیف تجاری چین به نگرانی‌های عمومی درباره اقتصاد جهانی افزود. ارزش یورو به کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ و زمان کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی اروپا، رسیده و ارزش دلار هم پس از یک هفته متوالی افزایش، پایین آمده است. همه عوامل متفاوت تصویری نه چندان خوشایند از چشم‌انداز رشد اقتصادی جهانی ارائه می‌کنند. شاهد آن بودیم که بانک مرکزی اروپا به‌دنبال مشاهده رشد ضعیف‌تر و سابقه تورم در اروپا، هوشیارانه‌تر عمل کرد؛ اما این مساله یک پیام گسترده‌تر ارسال می‌کند و آن این است که روند منفی در حال شیوع به ایالات متحده است. گزارش میزان استخدام نیروی کار در ماه گذشته میلادی به پایین‌ترین میزان در یک سال و نیم گذشته رسیده، حال آن‌که دستمزدها روندی افزایشی داشتند. شاخص اس‌اندپی برای پنجمین بار متوالی روند کاهشی را تجربه کرد و به پایین‌ترین میزان در سال جاری میلادی رسید و درصد سود خزانه‌داری به پایین‌ترین میزان در دو ماه میلادی اخیر تنزل پیدا کرد. این در حالی است که نگرانی‌ها درباره کاهش بازار کار همچنان به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر، شاخص استاکس یورو نیز به پایین‌ترین میزان خود در ماه گذشته میلادی رسید. این در حالی است که در پی این گزارش ارزش یورو در برابر دلار اندکی افزایش یافت. سرمایه‌گذاران مدتی است که در انتظار گزارش مشاغل بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بودند. اصولا، این رقم چندان خوب به نظر نمی‌رسد. اما با نگاهی به جزئیات و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و تعطیلی دولت آمریکا، می‌توان نگاه دیگری به این گزارش انداخت. نهایتا به نظرم مردم درخواهند یافت که این قضیه آنچنان هم که به نظر می‌رسد، بد نیست.»

در پی نگرانی‌های جدید پیش آمده درباره رشد جهانی، کاهش ارزش سهام چین در معاملات بامداد جمعه زمینه را برای کاهش سهام در بازارهای اروپایی و ایالات متحده مهیا کرد. دولت چین جمعه در گزارشی از کاهش شدید صادرات این کشور در ماه فوریه در قیاس با زمان مشابه در سال گذشته میلادی خبر داد. این گزارش جدیدترین نشانه کاهش سرعت رشد جهانی و تاییدی بر آسیب‌های مناقشات تجاری پکن و واشنگتن بر دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. جدای از چین، کره‌جنوبی هم از کاهش صادرات در ماه فوریه برای سومین ماه متوالی خبر داد و تجارت خارجی ژاپن هم در ماه ژانویه بیشترین کاهش در ۲سال گذشته را داشت. کم شدن سطح واردات چین جدیدترین نشانه کاهش سرعت رشد اقتصادی در این کشور است و تحلیلگران باور دارند که همین مساله دلیل اصلی کاهش صادرات کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی بوده است.بر همین اساس، قبل از جلسه چند روز پیش بانک مرکزی اروپا انتظار برای اولین افزایش نرخ بهره در حدود اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی بود که اکنون به دسامبر ۲۰۲۰ میلادی تغییر یافته است. پیش از این در چند ماه پیش انتظار افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی بود و اکنون سرمایه‌گذاران جهانی به دلیل آمار ضعیف اقتصادی و نگرانی‌ها در مورد ریسک‌ها از جنگ‌های تجاری و برگزیت برآورد خود را از افزایش نرخ بهره به اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تغییر داده‌اند.بر پایه این گزارش، ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا بعداز آمار ضعیف اقتصادی در منطقه یورو با بسته‌های محرک بزرگ غیرمنتظره به دنبال پایین نگه داشتن نرخ بهره است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید