تردیدهای تجاری در بازارهای کالایی

دنیای اقتصاد : هفته گذشته در شرایطی به پایان رسید که هنوز مذاکرات چین و آمریکا بر سر مباحث تجاری به پایان نرسیده و برخی اخبار ضد و نقیض در این رابطه بازارهای کالایی را تحت تاثیر خود قرار داده است. برخی اخبار می‌گویند مقامات دو کشور در تلاشند تا به یک توافق پایدار دست پیدا کنند و در مقابل برخی معتقدند ممکن است توافقی حاصل نشود همان‌طور که توافقی بین آمریکا و کره شمالی حاصل نشد. این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که سی ان ان با اشاره به نوع رفتار رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست هانوی که مذاکره با کره شمالی را ناکام گذاشت می‌نویسد این رفتار بر روابط بین‌المللی و مذاکرات آتی با مقامات بلند‌پایه چینی نیز تاثیر گذاشته، بنابراین رئیس‌جمهوری چین به آمریکا سفر نمی‌کند.
بنابر این گزارش، منابع نزدیک به مذاکرات به این شبکه تلویزیونی گفته‌اند که شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری چین نگران نوع رفتار دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است که همچون مذاکره با کره‌شمالی از این مذاکره هم خود را کنار بکشد و مذاکرات را نیمه کاره رها کند. با این وضعیت آخرین روز کاری هفته گذشته در شرایطی که بازارهای کالایی وضعیت متغیری داشتند به پایان رسید و نفت بیش از یک درصد در روز جمعه کاهش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که در بقیه روزهای هفته گذشته قیمت نفت صعودی بود. این در حالی است که فلزات پایه در هفته قبل کلا ریزشی بودند به‌طوری‌که‌ مس ۱۲/ ۱ درصد افت قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد.

کارشناسان می‌گویند دلیل این موضوع انتشار آمارهایی است که نشان می‌دهد صادرات چین روند نزولی به خود گرفته و در فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال گذشته رسیده است که باعث بروز نگرانی‌هایی در بین تولیدکنندگان و کاهش تقاضای کل برای انواع کالاها شد. در این رابطه یک کارشناس بازارهای کالایی در گفت‌وگو با رویترز گفت: پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه نسبت به توافق تجاری بین واشنگتن و پکن باعث شده بود وضعیت اقتصادی روند رو به بهبودی را پشت سر بگذارد، اما اکنون نگرانی‌ها از سر گرفته شده است. البته ترامپ وضع تعرفه‌های جدید را به دلیل گفت‌وگوهای تجاری به تعویق انداخته و در توییتی نسبت به توافقی مناسب اظهار خوش‌بینی کرده است.

این موضوع البته روی برخی بازارها مثل نیکل اثر مثبتی داشته اما برخی بازارهای مهم‌تر مانند مس مسیر خود را پیموده است. اکنون قیمت این فلز در بورس لندن ۶ هزار و ۳۹۹ دلار در هر تن ثبت شده که هرچند از مرز حمایتی ۶ هزار دلاری بالاتر است، اما با این حال نگاهی به معاملات آتی این بازار نشان می‌دهد قیمت‌های ثبت شده برای بازه سه ماه آینده ۳۳ دلار از قیمت نقدی کمتر است و این یعنی نگرانی از وضعیت آتی. در عین حال در هفته قبل بهای هر تن آلومینیوم نیز ۲ درصد افت کرد و به هزار و ۸۷۲ دلار در هر تن رسید. سرب ۲ هزار و ۸۹ دلار قیمت خورد و ۶/ ۲ درصد افت قیمت را در بازه هفتگی تجربه کرد. قلع و روی نیز به ترتیب ۳/ ۱ درصد و ۴/ ۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند اما نیکل وضعیت بهتری را تجربه کرد به‌طوری‌که‌ ۵/ ۱ درصد رشد قیمت را در این شرایط پشت سر گذاشت.  در این بین آمارها نشان می‌دهند واردات برخی فلزات پایه مثل مس در ۱۱ ماه ۲۰۱۸ توسط چین کاهش یافته است. اما معلوم نیست دلیل این امر سیاست صبر و انتظار برای بهبود روند مذاکرات باشد یا برعکس نگرانی از وضعیت اقتصادی چین، چراکه خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور تا حدی کاهش یافته است. برخی کارشناسان می‌گویند اقتصاد چین اکنون در حساس‌ترین برهه خود در ۱۰ سال گذشته قرار دارد و این مساله برای بازارهای کالایی از اهمیت زیادی برخوردار است. دولت چین با این حال در تلاش است تا از طریق برنامه‌های انبساطی اقتصاد خود را بار دیگر به تحرک وا دارد. بر این اساس اکنون قصد دارد با میلیارد‌ها دلار کاهش برنامه ریزی شده مالیات و کاهش هزینه‌های زیربنایی تقاضای داخلی را افزایش داده و رشد اقتصادی را تقویت کند که در این رابطه برخی کارشناسان به شدت خوش‌بین هستند و این برنامه‌ها را در صورت عملیاتی شدن موفق ارزیابی می‌کنند.  با این حال آمریکا گویا تمایل ندارد آرامش در جهان حاکم باشد. ترامپ در آخرین اقدامات خود اعلام کرده قصد دارد در یک بازه دو ماه به ترجیحات تجاری هند و ترکیه پایان دهد. این به معنای آن است که رقمی در حدود ۴/ ۷ میلیارد دلار کالا که از این دو کشور بدون تعرفه وارد خاک آمریکا می‌شد اکنون تنها با پرداخت عوارض می‌تواند وارد شود که شامل قطعات خودرو، شیرآلات صنعتی و مواد منسوجات می‌شود. با این حال هند برای پرهیز از جنگ تجاری با آمریکا، وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی واردات ۲۹ کالای آمریکایی در واکنش به افزایش تعرفه روی شماری از کالاهای هندی را به تاخیر انداخته است که این موضوع کمی از بار روانی ناشی از شروع یک جنگ تعرفه‌ای را برای اقتصاد دنیا کاهش می‌دهد. در این باره کارشناسان می‌گویند این سیاست‌ها در کوتاه مدت کسری تراز بازرگانی آمریکا را بهبود بخشیده و در بلندمدت ظرفیت‌های تولیدی را در بخش‌های مختلف اقتصادی تقویت خواهد کرد که سایر بازارهای دنیا را نیز از خود متاثر می‌کند.

 الان دقیقا یک سال از زمانی که ترامپ روی فولاد و آلومینیوم تعرفه وضع کرد می‌گذرد. دو وزارتخانه آمریکایی یعنی وزارت تجارت و وزارت صنعت آمریکا این تعرفه‌ها را اعمال کردند و گزارش‌های ۹۰ روزه‌ای نیز به ترامپ اعلام کردند. در ماه‌های آوریل و اکتبر واردات فولاد آمریکا هر ماه کاهش یافته و آمارها نشان می‌دهند این کشور در مدت ۱۱ ماه ۶/ ۱۰ درصد واردات خود را برای فولاد کاهش داده و تولید فولاد در این کشور نیز ۲/ ۶ درصد رشد کرده است که این میزان رشد از متوسط رشد جهانی فولاد (رقم ۶/ ۴ درصد) بالاتر است. این به آن معنا است که شرکت‌های فولادی آمریکایی با این سیاست وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند و از آنجا که وزارت بازرگانی ایالات متحده قصد دارد میزان مصرف فولاد آمریکا را در بازارهای داخلی افزایش دهد نگرانی بابت فروش محصولات تولیدی وجود ندارد. به عبارتی باید گفت تجربه تعرفه فولاد با چین ترامپ را تشویق کرده است تا کشورهای دیگر را نیز وارد دامنه این سیاست کند. مدت‌کوتاهی از وضع تعرفه روی فولاد نگذشته بود که شرکت نیوکور اعلام کرد یک سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون دلاری در فلوریدا برای تولید ورق گالوانیزه راه‌اندازی خواهد کرد. پس از آن شرکت مذکور برنامه‌ریزی ۶۵۰ میلیون دلاری را برای تولید ۴/ ۱ میلیون تنی محصولات فولادی آغاز کرد. شرکت AK STEEL افزایش ظرفیت ۳ میلیون تنی را کلید زد و برنامه‌های افزایش ظرفیت به همین ترتیب آغاز شد. این موضوعات ترامپ را مصمم کرده تا این فرمول را در مورد سایر شرکای تجاری خود به کار گیرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید