کاهش قیمت جهانی نفت بر اقتصاد ایران تاثیر محسوس ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عرضه گسترده نفت ازسوی آمریکا نظم قیمتی ایجاد شده توسط اوپک را تحت تاثیر قرار می‎دهد، گفت: کاهش قیمت جهانی نفت بر اقتصاد ایران تاثیر محسوس ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خانه ملت، قاسم ساعدی با اشاره به کاهش جهانی قیمت نفت طی چند روز اخیر باوجود تلاش‌های اوپک برای متعادل نگه داشتن بازار، گفت: "افزایش تولید دو تولیدکننده بزرگ آمریکایی" و "رشد ذخایر نفت آمریکا" دو دلیل مطرح شده ازسوی کارشناسان داخلی و بینی‌المللی به‌عنوان علل این تعدیل قیمت، قابل تامل و تصدیق است، ضمن آنکه هرگونه حرکت نظامی و تغییر در دیگر بازارهای اقتصادی نیز تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خود را بر بازارهای نفتی می‌گذارد.

عرضه گسترده نفت ازسوی آمریکا نظم قیمتی ایجاد شده توسط اوپک را تحت تاثیر قرار می‎دهد

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش نفت در عرصه جهانی طبیعی است، افزود: از آنجا که ذخایر نفتی آمریکا بسیار کلان است، هرچند وقت یکبار به عرضه گسترده در بازار دست می‌زنند و این مسئله نظم قیمتی ایجاد شده توسط اوپک را تحت تاثیر قرار می‎دهد اما نوسانات و کاهش قیمت نفت پایدار نخواهد بود.

قیمت جهانی نفت از تیره‌تر شدن رابطه اقتصادی چین با آمریکا بی‌نصیب نمانده است

وی همچنین با اشاره به تاثیر برنامه‌های اقتصادی چین در کاهش قیمت جهانی نفت، ادامه داد: اگرچه رغبت چین به خرید نفت کاهش پیدا کرده اما نباید دلیل آن را خودکفایی این کشور در تولید دانست بلکه هر روز رابطه اقتصادی چین با آمریکا تیره‌تر می‌شود و این مسئله واردات نفت آن‌ها را دچار افت و خیزهایی کرده لذا قیمت جهانی نفت نیز از این نوسانات بی‌نصیب نمانده است.

تصمیمات اخیر اوپک افزایش قیمت‌ نفت را به دنبال دارد

ساعدی معتقد است تصمیمات اخیر اوپک مبنی بر کاهش تولید و صادرات نفت، افزایش قیمت‌ نفت را به دنبال دارد و حتی افزایش قیمت‌ها بیش از حد تصور آمریکا خواهد بود.

کاهش قیمت جهانی نفت بر اقتصاد ایران تاثیر محسوس ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس در تشریح تاثیر کاهش قیمت‌ جهانی نفت بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: اگرچه بخش عظیمی از اقتصاد ایران متکی به فروش نفت است اما عدم پایداری قیمت‌های جهانی نفت، بی‌ثباتی اقتصادی را برای ایران به همراه ندارد چراکه در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، این نوسانات احتمالی قیمت نفت در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای آن صورت گرفته است لذا کاهش قیمت جهانی نفت در مدت زمان‌های کوتاه، بر اقتصاد ایران تاثیر محسوس نخواهد داشت.

 
 
 
 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید