شیمیایی‌ها در فاز عقب‌نشینی تاکتیکی

محمدحسین بابالو
دنیای اقتصاد : پس از معاملات جذاب هفته گذشته، این هفته شاهد عقب‌نشینی محدودی در حجم معاملات محصولات پتروشیمی بودیم. در این گزارش بررسی بازار محصولات شیمیایی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
به گزارش «دنیای اقتصاد» بازار محصولات شیمیایی بورس کالا مدتی است که اگرچه از آرامشی نسبی برخوردار است، ولی در کنار آن روندی افزایشی بر شرایط عمومی معاملات حاکم شده است. نگاهی به وضعیت معاملاتی هفتگی محصولات شیمیایی نشان می‌دهد که از هفته منتهی به ۱۴ دی‌ماه تاکنون شاهد یک روند افزایشی حجم معاملاتی هستیم؛ اگرچه با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است. به‌عنوان یک نمونه مشخص حجم معامله ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته نزدیک به ۳۱ هزار تن بود؛ ولی این رقم در هفته جاری به بیش از ۲۸ هزار تن رسیده است که در نگاه اول یک روند کاهشی به شمار می‌رود. حجم عرضه هفته گذشته در بورس کالا کمتر از ۴۶ هزار تن بود ولی این رقم برای هفته جاری به نزدیکی ۴۴ هزار تن رسید. به‌صورت دقیق‌تر حجم عرضه محصولات شیمیایی در هفته جاری کاهشی بوده که اجازه رشد حجم معاملات را به بازار نمی‌دهد.

این شرایط البته به کاهش تقاضا در این بازار هم منجر شد؛ ولی در کل عقب‌نشینی عرضه‌ها بیشترین تاثیر را بر افت حجم معاملات بر‌جای گذاشت. نوسان قیمت‌های پایه در بورس کالا، بالابودن نسبی تقاضای واقعی از سوی صنایع،‌ کاهش حجم عرضه و افت جذابیت خرید در کنار ویژگی‌های فنی بازار و برخی از گروه‌های کالایی و ترکیبات شیمیایی از مواردی است که بر حجم معاملات هفته جاری اثرگذار بوده است. نگاهی به وضعیت بازار نشان می‌دهد که هنوز هم رونق در بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد و این عقب‌نشینی محدود حجم معاملات بخشی از روال طبیعی بازار است. بازار هنوز هم در فاز رونق قرار دارد و این رونق معاملاتی آن‌هم پس از چند ماه رکود نسبی در بازارها به معنی بازگشت روزهای خوب است؛ اگرچه امیدواریم این وضعیت ادامه داشته باشد. در هر حال بازار محصولات شیمیایی بورس کالا در هفته جاری با یک عقبگرد معاملاتی روبه‌رو بوده و این احتمال وجود دارد که برای هفته آینده هم این عقب‌نشینی با چهره‌ای دیگر ادامه یابد که البته تعطیلات پیش رو هم در این خصوص موثر خواهد بود. بازار از هم‌اکنون وارد یک فاز خویشتن‌داری شده است؛ یعنی با فرض کاهش حجم معاملات، هنوز در برابر رخدادهای درونی و بیرونی این بازار مقاومت می‌کند تا بتواند حجم تولید را در همین سطوح حفظ کند. البته اگر کاهش حجم معاملات شیمیایی‌ها  در هفته آینده هم خودنمایی کند میل به رشد نرخ تقویت خواهد شد.

نوسان نرخ در بازار پلیمرها
نوسان قیمت پلیمرها در بازار آزاد شرایط جذابی پیدا کرده است و شاهد هستیم که در گفت‌وگوی اهالی بازار تحلیل‌های مختلفی به بحث گذاشته می‌شود. اغلب نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد را متاثر از نوسان قیمت‌های پایه در بورس کالا می‌دانند؛ یعنی با رشد قیمت‌ها در بورس باید بازار هم افزایشی شود ولی تاکنون که چنین ذهنیتی به‌صورت جامع و کامل محقق نشده است حتی شواهدی از عکس این ذهنیت هم دیده می‌شود. اگر زمانی را صرف جمع آوری اظهارنظرها و داده‌های افراد مختلف و جمع‌بندی آنها کنید متوجه خواهید شد که بازار در کل از یک نظر قطعی و یکسان برخوردار نشده و یک رویه مشخص در این بازار دنبال نمی‌شود. البته در بازار پلیمرها با گریدهایی به شدت پراکنده این شرایط چندان هم غیرمنطقی نیست و شاید بتوان این وضعیت را یک رویه غالب در سال‌های اخیر به شمار آورد؛ ولی این یک روی سکه است. بازار همیشه چهره‌های مختلفی از خود نشان داده زیرا بازار هر گرید به‌صورت مجزا، از داده‌های مختلفی سود و زیان می‌برد که در نهایت به کشف نرخ مجزایی بدل شده است. این در حالی است که می‌توان برای تحلیل بازار به یک رویه دیگر هم اشاره کرد و آن توجه به جریان غالب به‌صورت عام و توجه به خرده جریان‌های قیمتی به‌صورت خاص است.

به‌صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که بازار همیشه از یک جریان غالب قیمتی برخوردار است که اغلب گروه‌های کالایی پلیمری به این وضعیت توجه داشته و در صورت توان از آن تبعیت می‌کنند؛ ولی در کنار آن برخی از انواع دیگر با اندکی تغییر، مسیری دیگر را می‌پیمایند. با توجه به این شرایط گریدهای رایج در بازار، گریدهای جذاب و گریدهایی را که از عرضه بالایی برخوردار است، می‌توان ۳ جریان قیمتی در بازار به شمار آورد. گریدهای رایج را می‌توان در گریدهای سنگین جست‌وجو کرد، گریدهای جذاب اغلب به پلی‌پروپیلن‌ها باز‌می‌گردد و در بازه‌ای از زمان‌ها پلی‌استایرن‌ها، سنگین اکستروژن و حتی PVC هم به این گرو‌ه‌ها اضافه می‌شود و گریدها با عرضه ( و تقاضای بالا) را می‌توان گریدهای سبک فیلم و حتی سبک خطی دانست. البته این قبیل تقسیم‌بندی‌ها را باید در مقایسه با شرایط بازار سنجید و بارها آن‌ را بازتعریف کرد؛ زیرا هر‌گونه خطا در این موارد به معنی اشتباه محاسباتی جدی در تعیین قیمت‌های احتمالی خواهد بود.  اما بررسی بازار نشان می‌دهد که جریان غالب را می‌توان با ثبات ارزیابی کرد؛ ولی در کل تکانه‌های افت نرخ هم گسترش بالایی داشته و هم از تنوع قابل توجهی برخوردار است.

این وضعیت به این معنی است که بازار یا افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا را به رسمیت نشناخته یا تقاضا در برابر عرضه ایفای نقش جذابی نداشته یا بازار مستعد رشد نرخ نبوده و نیست. تمام این موارد می‌تواند صحیح باشد؛ ولی در همین فاز بهتر است به یکی از مواردی که در روزهای قبل به آن اشاره کردیم باز هم بپردازیم. در گذشته به صراحت عنوان شد که حجم معاملات پلیمرها در روزهای گذشته در بورس کالا یکی از رکوردهای مهم امسال بود؛ اگرچه در ۴ هفته اخیر به‌صورت کلی شاهد بالابودن حجم معاملات بودیم و البته قیمت‌های پایه هم به نسبت پایین بودند و البته حجم عرضه‌ها نیز جذاب و قابل توجه بود. این شرایط در کل به معنی ایجاد یک سرعت‌گیر جدی در برابر رشد قیمت‌هاست یعنی بازار توان استفاده از افزایش قیمت‌های پایه در هفته جاری را ندارد. این شرایط به وضوح در بازار در حال خودنمایی است اگرچه برخی از گریدهای جذاب در بازار داخلی با رشد قیمت‌ها نیز روبه‌رو شده‌اند.

این مطلب البته در کنار بالابودن حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به معنی تداوم جذابیت تولید و تجربه روزهای خوبی است که می‌تواند صنایع پایین دستی از آن بهره ببرد. تداوم این شرایط جذاب را می‌توان در وضعیت معاملات و حجم داد و ستد هفتگی در بورس کالا مشاهده و رهگیری کرد که در گزارش‌های هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در هر حال بازار در مسیر افت نرخ قرار داشته و برای هفته آینده هم قیمت‌های پایه جدیدی اعلام نخواهد شد. این شرایط به این معناست که در نگاه اول بازار همین مسیر را طی می‌کند؛ ولی از هم‌اکنون بهتر است به پتانسیل جرقه‌های رشد قیمتی هم نیم‌نگاهی داشته باشیم؛ یعنی بازار امکان دارد ناغافل برای برخی از گریدها افزایش نرخ را به ثبت برساند که البته چندان هم غیرمنطقی نیست.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید