سودای کسب سود در بازار سهام

دنیای اقتصاد : معاملات بازار سهام در آخرین روز هفته جاری با احتیاط بیشتری از جانب معامله‌گران سپری شد. افت نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی، این گارد محافظه‌کاری را شدت بخشید و سایه‌اش را با وسعت بیشتری بر سهام کالایی گستراند. از این رو شاخص کل سهام به‌رغم شروع قدرتمندی که داشت، در میانه راه از پیشروی بازماند و تا حدودی عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب، شاخص کل سهام در انتهای معاملات با افزایش ۱۴۱ واحدی (معادل ۰۹/ ۰) بر سطح ۱۵۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با تداوم حرکتی آهسته و پیوسته به سوی صعود، با رشد ۶/ ۰ درصدی از شاخص کل سبقت گرفت. به این ترتیب عطش کسب سودهای کوتاه‌مدت میان معامله‌گران سبب ‌شد تا بار دیگر نمادهای کوچک‌تر در کانون توجه بازار قرار گیرند.
رصد دو روند متفاوت شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن، نشانگر اقبال بیشتر بازار نسبت به سهام بنگاه‌های کوچک‌تر و بی‌توجهی نسبت به سهام کالایی است، به خصوص در میانه روز کاری که روند نزولی شاخص کل سهام نمایان می‌شود. مجموع نوسانات هفته جاری دو شاخص نیز حاکی از کاهش بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هموزن است. دیروز نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن و فلزات سهمی بود که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت. «ومعادن» که در انتهای معاملات دیروز با شدت بیشتری به فروش گذاشته شد، کاهش بیش از ۱۰۶ واحدی شاخص کل را در بر داشت. در مقابل، نمادهای «فملی» که بر خلاف روز سه‌شنبه تحت حمایت سهامداران حقوقی به روند صعودی خود از منظر قیمت ادامه داد، منجر به افزایش حدود ۸۲ واحدی شاخص کل بازار شد.  معاملات هفته جاری با امید نسبت به اثرات مثبت رونمایی از سازوکار کانال مالی بین ایران و اروپا بر بازار سرمایه، خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضا در سهام صادرات‌محور و البته وضعیت مناسب قیمت فلزات در بازارهای جهانی آغاز شد. این انتظار اما برآورده نشد و بازار سهام بی‌تفاوت نسبت به این متغیرهای اثرگذار معاملات را آغاز کرد و ادامه داد. امری که در مسیر هفتگی شاخص کل و شاخص کل هموزن نیز انعکاس یافت و برخلاف انتظار، شاخص کل عقب ماند. شرایط فعلی را می‌توان تاوان گسترش فضای غیرتحلیلی در میان معامله‌گران قلمداد کرد. شرایطی که به سبب جلب توجه سهامداران به مسائل غیرتحلیلی و برخی اخبار پیرامونی شرکت‌ها که عمدتا اثری نیز بر ارزش افزوده‌ آنها ندارد،بر سر بازار سایه افکنده است. خطای رفتاری که سبب شده تا معانی و مفاهیم ارزش خود را از دست بدهند و واکنش منطقی به مسائل بنیادی و اخبار اثرگذار در بازار سهام دیده نشود.

در بازار چه گذشت؟
روز گذشته، طی معاملات خرد بورس تهران حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم به ارزش ۳۸۴ میلیارد تومان دست به دست شد که از کاهش ۱۲ درصدی نقدینگی نسبت به روز سه‌شنبه حکایت داشت. بخش عمده این نقدینگی معادل یک سوم آن، در معاملات صنعت خودرو و همچنین گروه اطلاعات و ارتباطات رقم خورد. نوسانات قیمت سهام صنعت خودرو در این روز قابل توجه بود که پیش از دستیابی آنها به سقف روزانه، انگیزه کسب سود شدت یافت. در نتیجه عرضه سهام مزبور با نزدیک شدن به پایان معاملات افزایش پیدا کرد و قیمت سهام خودرویی در سطحی پایین‌تر از بیشترین سطح روزانه رقم خورد. در نهایت، شاخص گروه خودرو با افزایش ۵/ ۱ درصدی روز خود را به پایان رساند.  طی این روز، بازار سهام با جابه‌جا‌یی بیش از ۱۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر چهار میلیارد تومان از جانب سهامداران حقوقی به سوی حقیقی‌ها به کار خود پایان داد. به این ترتیب برای دومین روز معاملاتی متوالی، بازار از خالص خرید بازیگران حقیقی برخوردار شد. نماد معاملاتی «های‌وب» که بیشترین خرید سهامداران خرد را به خود اختصاص داد، تغییر مالکیت افزون بر ۱۳ میلیارد تومانی به نفع این دسته از معامله‌گران را تجربه کرد. در مقابل نماد گروه بانک‌ها، «وبملت» تحت حمایت سهامداران حقوقی معاملات روز چهارشنبه را به سرانجام رساند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید