رشد قیمت در کنار کاهش جذابیت خرید

دنیای اقتصاد : عدم جذابیت معاملات در بازار مس بورس کالا طی چند هفته گذشته نشان داد که این بازار همچنان در التهاب قیمتی پیشین قرار داشته و از طرفی جذابیت خرید هم در این بازار تقلیل پیدا کرده است. اوج این وضعیت را می‌توان در معاملات روز گذشته مشاهده کرد، به‌طوری‌که‌ با قیمت پایه ۵۰ هزار و ۲۷۹ تومان، شاهد داد و ستد ۳ هزار تن کاتد مس در این بازار بودیم و سایر عرضه‌ها جذابیت چندانی نداشت یا عرضه‌های مهمی در بازار ثبت نشد.
رشد قیمت در کنار کاهش جذابیت خرید
بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که در هفته گذشته هر کیلوگرم کاتد مس به قیمت ۴۶ هزار و ۷۳۲ تومان ثبت شده که نشان‌دهنده این است که در هفته جاری بیش از ۳ هزار تومان به قیمت هر کیلو کاتد مس افزوده شده است که همین افزایش قیمت‌ها را می‌توان مهم‌ترین دلیل برای عقب‌نشینی تقاضا به شمار آورد.این وضعیت بازار در شرایطی رقم خورده است که قیمت دلار نیمایی در طول یک هفته (به‌خصوص در هفته قبل) میل به کاهش داشته، اما برای هفته جاری پتانسیل رشد قیمت دلار نیمایی اثری معکوس از خود بر جای گذاشته است؛ اگر چه بازارهای جهانی مس هم رشد قیمت‌های مهمی را در طول هفته گذشته میلادی یعنی تا روز جمعه ثبت کرده‌اند، با توجه به این شرایط، افزایش قیمت‌ها را می‌توان برای هفته جاری میلادی (از امروز) مدنظر قرار داد که با توجه به این موضوع یک عقبگرد تقاضا در این بازار برای روزهای پیش رو منطقی است.

طی هفته گذشته، «بالا بودن حجم تقاضا» و طی هفته جاری، «عقب‌نشینی تقاضا» شاید از مهم‌ترین واقعیت‌‌های این بازار برای معاملات بورس کالا باشد، البته با توجه به روزهای پایانی سال، به هر روی انتظار رشد تقاضا برای بسیاری از محصولات وجود دارد، به‌طوری‌که‌ این رشد تقاضا هم، تاثیر خود را در هفته قبل نشان داد، این در حالی است که برای روزهای پیش رو هم دلار نیمایی در حال تغییر است و هم قیمت‌های جهانی احتمال تغییر خواهند داشت، بنابراین یک ابهام از هم‌اکنون برای معاملات هفته آینده وجود دارد. از سوی دیگر بالا بودن حجم معاملات به‌صورت نسبی در هفته‌های قبل به کمک قیمت‌های پایین به این معنی است که بسیاری از تقاضاهای موجود در بازار طی هفته‌های قبل تامین شده است، ‌به این معنا که معاملات هفته پیش، «پیش‌خور کردن تقاضای بازار» بوده است.جمع‌بندی این موارد را می‌توانیم واقعیت‌های بازار مس به شمار آوریم، ولی در کل قیمت‌های موجود به اندازه‌ای بالا است که جذابیت خرید را کاهش می‌دهد که این موضوع را می‌توان در بازار مشاهده کرد.در هر حال روزهای پیش رو،‌ روزهای پیچیده و نسبتا مبهمی است و بیم و امید از ضعف تقاضا در سال آینده هم به شرایط کلی بازار دامن زده است. علاوه بر این رشد قیمت‌های جهانی در سال جاری می‌تواند دلیل دیگری برای افزایش قیمت‌ها در بازار داخل و کاهش تقاضا باشد.

  تحرکات بورس فلزات لندن
اگر به آمارهای معاملاتی در بورس فلزات لندن توجه کنیم، مس حتی تا ۶ هزار و ۱۴۲ دلار در هر تن رشد نرخ داشته که از ارقام هفته‌های پیش، ‌یعنی رقمی کمتر از ۶ هزار دلار، یک گام مهم بزرگ‌تر است، با توجه به این شرایط، از هم‌اکنون بیم و امید از نوسان قیمت‌های جهانی موضوعی منطقی به نظر می‌رسد، به‌طوری‌که‌ بازار دقیقا با دو ذهنیت متفاوت روبه‌رو‌ خواهد شد، یک ذهنیت «افزایش قیمت‌های جهانی» و دیگری «کاهش نرخ» که برای هر کدام از این موارد باید سناریوی خاص خودش را مورد توجه قرار داد. اگر به بازار فلزات لندن توجه کنیم، آخرین قیمت نقدی برای فلز مس، ۶ هزار و ۹۷ دلار برای متوسط معاملات آخرین روز کاری اعلام شده است، اما در همین نرخ قیمت‌های سه ماهه مس، به اندازه ۶ هزار و ۱۲۳ دلار درج شده است، به‌صورت دقیق‌تر وقتی قیمت‌های سه ماهه همین کالا به نسبت قیمت‌های فعلی بالاتر باشد، نشان می‌دهد که بازارهای جهانی ناخودآگاه به سمت رشد قیمت‌ها متمایل هستند، یعنی ذهنیت افزایشی در بازارهای جهانی از ذهنیت کاهش نرخ هم برتر است، این ویژگی را البته در نمودار نوسان قیمت مس هم می‌توان جست‌وجو کرد، آن هم در شرایطی که در روزهای اخیر شاهد روند نسبتا افزایشی و البته ممتد رشد قیمت مس در بازارهای جهانی بودیم.  به علاوه اگر به موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن نگاهی بیندازیم مشاهده می‌کنیم که تقریبا طی ۵۰ روز گذشته روند نوسان این موجودی رو به رشد بوده، یعنی هم‌اکنون یکی از بالاترین موجودی انبارها طی دو ماه و نیم گذشته ثبت شده است؛ این روند افزایشی البته در بازار لندن مشخص است، اما در بازار نیویورک، روند عکس آن را طی ۶۰ روز گذشته شاهدیم، یعنی روندی کاهشی در آنجا در جریان است که اگر ادامه پیدا کند (البته با محوریت بورس لندن به این دلیل که جامعیت و اهمیت بیشتری دارد) یک سیگنال کاهشی در برابر رشد قیمت مس به وجود می‌آید.

  جدیدترین پیش‌بینی قیمت مس در سال ۲۰۲۰
در این بین بررسی‌ها اما نشان می‌دهند افزایش قیمت مس، در ماه ژانویه در روز جمعه در بازار چین متوقف شد، چنان که مشاهده شاخص‌های این فلز نشان می‌دهد تولید شرکت ملی مس چین که در سه سال گذشته سریع‌ترین رشد را تجربه کرده بود، کاهش پیدا کرده است. بر این اساس قیمت مس برای تحویل در ماه مارس در مقایسه با روز پنج‌شنبه ۳درصد کاهش یافت و نزدیک به قیمت پایین ۷۵۳۵/ ۲ دلار به ازای هر پوند (هرتن ۶۷۰۷ دلار) در بازار Comex در نیویورک رسید.

بررسی ماه ژانویه این شرکت چینی نشان می‌دهد که خرید بخش خصوصی در ماه دسامبر به ۳/ ۴۹ درصد کاهش یافت که از فوریه سال ۲۰۱۶ به پایین‌ترین حد‌ پیش‌بینی‌ها رسیده است. با توجه به استفاده گسترده مس در ساخت‌و‌ساز، زیرساخت‌های حمل و نقل و شبکه برق، مس را به‌عنوان شاخصی برای فعالیت اقتصادی مورد توجه قرار می‌دهند و در چین با مصرف تقریبا نیمی از مس در جهان، قیمت آن با شرایط کارخانه‌های داخلی آن همبستگی زیادی دارد. اکثر تحلیلگران در چشم‌انداز دراز‌مدت مثبت مس مصمم هستند. تحقیقات انجام شده در لندن نشان داده که بخش مهمی از عدم دستیابی کافی به مس به دلیل کاهش رشد عرضه از سوی معادن است، طبق این گزارش قیمت این فلز در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۶۵۰۰ دلار در هر تن خواهد رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید