پوشش ریسک در بازار سرمایه با تنوع ابزارهای مالی

سنا : سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران معتقد است که تنوع ابزارهای مالی در بورس تهران شرایطی را فراهم آورده که سرمایه‌گذاران متحمل کمترین ضرر در شرایط نامناسب شوند. اما شرط کسب سود از این ابزارها دریافت آموزش‌های دقیق از متخصصان مربوطه است.

مهدی پارچینی، سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران در این راستا اظهار کرد: اگر هر‌گونه ریسک سیستماتیک در بازار سهامایجاد شود، استفاده از ابزار مختلف است که می‌تواند با پوشش ریسک مناسب مانع از زیان آوری سرمایه‌گذاران شود.وی افزود: اگر طبق گفته‌های مطرح شده، در سال میلادی جدید شاهد کاهش رشد اقتصادی باشیم، تنها راه عبور از افت سنگین بازارها استفاده از ابزارها با پوشش ریسک بالاست. این موضوع نه تنها در ایران، بلکه در تمام بورس‌های مهم جهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در ادامه بیان کرد: در بُعد اقتصاد کلان، رخدادهایی از قبیل افت یکپارچه بورس‌های جهانی و قیمت جهانی نفت وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد بورس تهران اثرگذار باشد. در این مورد باید سیاست‌های دولت را مدنظر قرار داد و بر آن اساس اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم.

پارچینی در ادامه با اشاره به عرضه‌های اولیه در بورس تهران گفت: زمان عرضه اولیه تنها منوط به شرایط کلی بازار نیست، بلکه عواملی چون شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌ها، رفع ابهام در نرخ خوراک بسیاری از شرکت‌ها حائز اهمیت است، که می‌تواند عرضه‌های اولیه را در بورس به تاخیر اندازد.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت مطلوب گزارش‌های ۹ ماهه منتشر شده طی روزهای اخیر بیان کرد: بسیاری از شرکت‌ها با تجارب کسب شده از تحریم‌های دوره‌های قبل توانسته‌اند راه‌های خروج از تحریم را بیابند. در نتیجه تهدید چندانی چه از نظر صادرات و چه از نظر تولید برای آنها وجود ندارد.

پارچینی همچنین بیان کرد: این امیدواری وجود دارد که در این دوره از تحریم ها، چالش‌های سال‌های قبل برای شرکت‌ها تکرار نشود. بسیاری از شرکت‌ها بعد از گذشت ادوار تحریمی گذشته آموخته‌اند که در مواجهه با تحریم‌ها از چه روش‌هایی استفاده کنند تا ضرر کمتری را متحمل شوند.

وی افزود: از سوی دیگر سازوکارهای تجاری میان دولت ایران و کشور‌های اروپایی نیز موضوع بسیار مهمی است. اگر دولت بتواند از فرصت به وجود آمده استفاده لازم را داشته باشد، به نظر می‌رسد تهدید جدی در کمین اقتصاد نبوده و بار دیگر شاهد رونقتجارت در ایران باشیم.

سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روند قیمت کالاهای مهم در بازارهای جهانی بیان کرد: طی چند سال اخیر رشد قیمت جهانی در کالاهای پایه، اهرم بسیار مهمی در رشد قیمت صنایع کالامحور بورس تهران بوده است. به این ترتیب هرگونه نوسان قیمتی در این بازارها می‌تواند بازار سهام را متاثر کند.

وی در این زمینه توضیح داد: با وجود اظهارات برخی مقامات اقتصادی درخصوص ریسک کاهش رشد اقتصادی دنیا طی سال ۲۰۱۹ به نظر می‌رسد، عوامل بازدارنده این افت نقش مهمی را ایفا کنند. تمدید آتش‌بس میان آمریکا و چین و کاهش نگرانی‌ها از تداومجنگ تجاری موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند نوسان قیمت کالاهای اساسی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید