عقب‌نشینی یک کانالی شاخص سهام

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز کاری هفته را با افت شدید قیمت‌ها و کاهش شاخص کل آغاز کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با کاهش ۲۷/ ۰درصدی، مجدد به محدوده کمتر از سطح ۱۶۰هزار واحدی نزول کرد.

بررسی شرایط کنونی بازار سهام نشان از نزدیکی پایان سال و کمبود نقدینگی دارد. به‌طوری‌که در بازار دیروز اکثر نمادها با عرضه‌های سنگین مواجه شدند. در این میان شرکت‌های کوچک نیز که در روزهای قبل رفتار متفاوت قیمتی داشته و رشد نرخ را تجربه کرده بودند، نیز درگیر عرضه‌ها شده و در نهایت کل بازار با روند منفی مواجه شد. آنچه در بازار دیروز بیش از پیش تعجب‌آور بود، عدم تاثیر بازار جهانی، قیمت‌های نفت و فلزات در کل بازار بود. به‌طوری‌که به‌‌رغم افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات در روز جمعه، نمادهای وابسته دیروز با کاهش قیمت همراه شدند. به این ترتیب در نهایت شاخص کل با افت ۴۳۹واحدی به رقم ۱۵۹ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.در همین راستا شاخص کل هم‌‌وزن نیز روز گذشته کاهش ۴۴ واحدی را تجربه کرد و عدد ۲۹ هزار و ۷۹۰ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز در گروه تامین سرمایه‌ها، عرضه سهام لوتوس پارسیان به خرابی سیستم معاملات و تاخیر در معاملات این نماد منجر شد. در همین حال براساس اخبار اعلام شده، روز دوشنبه جلسه معارفه تامین سرمایه نوین برگزار خواهد شد. بر این اساس فردا ۱۵بهمن‌ جلسه معارفه این شرکت برای آماده‌سازی جهت عرضه سهام در بازار سهام انجام خواهد شد. در این راستا شرکت تامین سرمایه نوین در گزارش عملکرد و صورت‌های مالی مربوط به دوره ۹ماه نخست سال جاری، توانست بیش از ۳۲۰میلیارد تومان درآمدعملیاتی شناسایی کند. به این ترتیب سود عملیاتی شرکت با کسر هزینه‌ها به ۳۱۰میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا سود خالص «تنوین» نیز برای دوره ۹ماه نخست سال به ۲۷۸میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۶درصدی را تجربه کرده است. به همین ترتیب «تنوین» تا پایان آذرماه سال جاری، مبلغ ۳۹۷ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که این ارقام با توجه به سرمایه ۷۰۰میلیارد تومانی شرکت درنظر گرفته شده است. در گروه کانی غیرفلزی دیروز مرجان کار زمان تشکیل جلسه هیات مدیره برای افزایش سرمایه ۷۵ درصدی را اعلام کرد. بر این اساس به استناد مصوبه مجمع فوق‌العاده ۱۱ اردیبهشت، جلسه هیات‌‌مدیره «کمرجان» به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه از ۴ به ۷ میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی روز شنبه ۲۷ بهمن برگزار خواهد شد. بنا براین گزارش هلدینگ مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۴/ ۶۱ درصد در ترکیب سهامداری این شرکت فرابورسی حضور دارد. در گروه فلزی نیز فولاد مبارکه زمان مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه ۷۳ درصدی را اعلام کرد؛ بر این اساس «فولاد» ساعت ۹ روز چهارشنبه ۲۴ بهمن در شرکت تعاونی مصرف کارکنان شرکت به مجمع می‌رود تا سرمایه فعلی را از ۵/ ۷ به ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته برساند. این تامین مالی ۵/ ۵ هزار میلیارد تومانی با ۴ هدف بازیافت مخارج سرمایه‌ای طرح‌های در دست اجرا، بازیافت مخارج سرمایه‌ای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های فرعی و وابسته، بازیافت مخارج سرمایه‌ای تملک سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت و اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد.  در همین حال خبر دیگر در مورد فولاد مبارکه آنکه پروژه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه کنسانتره‌سازی شرق کشور با پیشرفت ۸۵ درصدی، در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. محسن میرمحمدی، مدیر عامل فولادسنگان وابسته به فولاد مبارکه در جلسه بازدید استاندار خراسان رضوی گفت: نگرانی ما از این است که روزی پروژه‌های موجود در منطقه به بهره‌برداری برسد و در زمینه زیرساخت‌ها پیشرفتی حاصل نشده باشد و امکان بهره‌برداری از منطقه سلب شود. به گفته وی شرکت فولاد سنگان پس از بهره‌برداری تا به الان (۴ میلیون تن گندله) به چرخه تولید فولاد در کشور تزریق کرده است. در گروه پتروشیمی، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام از آمادگی برای ورود به بورس خبر داد و گفت: این رویداد به زودی انجام خواهد شد. حمیدرضا رستمی گفت: برای ورود به بورس بسیار مصمم هستیم و هماهنگی لازم جهت انجام الزامات بورس با جدیت و هماهنگی هلدینگ خلیج‌فارس در حال پیگیری است. در واقع مکاتباتی را با بورس برای پذیرش انجام و منتظر اعلام نهایی هستیم. بنا براین گزارش پتروشیمی بندرامام یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و دارای چهار شرکت تابعه تولیدی فرآورش، بسپاران، کیمیا و کارون است.

همچنین در این گروه شاهد انتقال نماد شرکت پتروشیمی خراسان از فرابورس ایران به بورس خواهیم بود. بر این اساس برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بخش محصولات شیمیایی، نماد «خراسان» به‌عنوان پانصد و بیست و هفتمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بازار دوم با توجه به انتقال سهام شرکت مذکور از فرابورس ایران به شرکت بورس اوراق بهادار تهران آماده انجام معامله خواهد بود. نماد مزبور از روز سه‌شنبه ۱۶بهمن‌ دربورس تهران بازگشایی می‌شود.

در گروه شوینده‌ها، پاکسان شاهد انتشار گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه بود. بر این اساس قرار است سرمایه «شپاکسا» از مبلغ ۵۴میلیارد تومان به مبلغ ۱۰۸میلیارد تومان از محل سود انباشته صورت گیرد. این افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی به منظور استفاده از معافیت قانونی جهت کاهش مالیات عملکرد ( استفاده از معافیت مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷ درخصوص معافیت مالیاتی حاصل از افزایش سرمایه از محل سود انباشته) و همچنین اصلاح ساختار مالی که در روز گذشته (۱۳بهمن) به تصویب هیات‌مدیره رسیده، جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه خودرویی نیز بابایی، نماینده ویژه مدیرعامل سایپا از تحویل خودروهای درخواستی مشتریان طرح به چند روش خبر داد و گفت: قیمت سهام سایپا و پارس خودرو به زودی با افزایش تولیدات مشمول رشد سهام خواهد شد.  وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی کامل برای رفع مشکلات مشتریان طرح اتو خدمت، خودرو‌های درخواستی مشتریان با چند روش تحویل و مابقی در فواصل مختلف با توجه به برنامه تولید، اولویت‌بندی و تخصیص داده خواهد شد. تلاش می‌کنیم تا مشکلات آنها را بررسی و مرتفع کنیم.در میان دیگر اخبار مهم روز گذشته بانک مرکزی با صدور مجوز برگزاری دو مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده بانک گردشگری، شرایطی را برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به آذر و اسفند سال گذشته تعیین کرد. در حالی بانک گردشگری از ۳۱ تیر سال جاری با توقف نماد روبه‌رو‌ است که سرانجام روز پنج‌شنبه ۱۸ بهمن شاهد برگزاری مجامع خود در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش خواهد بود.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۰۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۱۸میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید