فروش ریالی نفت در بورس با سیاست صادراتی دولت متناقض است

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران درباره احتمال فروش نفت در بورس به‌صورت ریالی، گفت: این موضوع با سیاست‌های دولت مبنی بر جلوگیری از خروج سرمایه از کشور متناقض است، دولت باید سیاست واحدی درباره خروج ارز از کشور در پیش گیرد. اگر ارز حاصل از نفت می‌تواند به کشور بازنگردد ارز ناشی از صادرات دیگر کالاها هم در این مورد صدق می‌کند.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به اینکه آیا فروش نفت در بورس به‌صورت کاملا ریالی راهکار مناسبی برای صادرات این محصول است؟ اظهار کرد: فروش نفت به‌صورت ریالی با سیاست‌های کلی دولت در تضاد است، چراکه دولت برای صادرات محصولات کوچک هم تاکید دارد که ارز حاصل باید به چرخه اقتصاد بازگردد.وی تاکید کرد: این دو سیاست متناقض است و باید فقط به یکی از این دو سیاست تمکین کرد؛ یعنی یکی از این دو سیاست باید اصلاح شود. وقتی گفته می‌شود نفت را به ریال می‌توانید صادر کنید، یعنی ارز ناشی از صادرات می‌تواند به چرخه اقتصاد بازنگردد. در صورتی که دولت صادرکننده  را اجبار می‌کند که ارز ناشی از صادراتش را به چرخه اقتصاد برگرداند.عضو جامعه حسابداران رسمی ادامه داد: صادرات نفت می‌تواند ریالی شود اما به شرطی که این قانون برای کالاهای دیگر هم صدق کند و دولت سیاست واحدی در این مورد داشته باشد.

سلامی در پاسخ به اینکه آیا با عرضه نفت در بورس بخش خصوصی می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند؟ گفت: دست بخش خصوصی برای صادرات نفت نسبت به دولت بازتر است و بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد، اما باید دقت داشته باشیم که سرنوشت این افراد مانند افرادی که در گذشته این کار را کرده‌اند، نشود و فسادی در آن رخ ندهد.طی ماه‌های گذشته دو بار نفت خام سبک در بورس انرژی ایران عرضه شده است. اوایل آبان ماه امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی روی میز معاملات قرار گرفت که قیمت پایه هر بشکه نفت در آن زمان حدود ۷۹ دلار بود. ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ هم برای دومین بار نفت در بورس عرضه شد. آنگونه که در اطلاعیه عرضه آمده بود، قرار بر این بود که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک برای عرضه روی تابلو معاملات برود که در نهایت قیمت هر بشکه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در دومین عرضه ۹۷/ ۶۴ دلار معامله شد؛ به این معنا که نفت بورسی در این مدت حدود ۱۰ دلار نسبت به اولین دوره تعدیل شد.سابقا اعلام شده بود که نفت خام ۲۰ درصد به‌صورت ریالی و ۸۰ درصد به‌صورت ارزی به‌طور آزمایشی در بورس عرضه شود، اما به‌تازگی شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار  درباره احتمال عرضه مجدد نفت در بورس انرژی اعلام کرده که «با وزارت نفت در این مورد مذاکره شده‌ که نفت به‌صورت کاملا ریالی در بورس عرضه شود و هر زمان که وزارت نفت بگوید، آمادگی عرضه نفت در بورس را داریم.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید