بازوی «کالایی» رشد آیفکس

مینا افروزی
دنیای اقتصاد : معاملات فرابورس ایران در میانه هفته با پیشروی تقاضا نسبت به عرضه، پی گرفته شد. روندی که با وجود نوسانات کم‌عمق، تا انتهای روز کاری گذشته تداوم یافت و به رشد بیش از ۱۳ واحدی (معادل ۷/ ۰ درصد) شاخص کل انجامید. روز سه‌شنبه بالغ بر ۶۶۷ میلیون برگه بهادار به ارزش حدودی ۳۴۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس معامله شد.
بخش عمده این نقدینگی در معاملات خرد بازار اول و دوم به گردش درآمد. در این روز، بازار بدهی در پی افت اندک تقاضا در شماری از اوراق، شاهد رشد محدودی در نرخ بازدهی خود بود. از سوی دیگر، تداوم فشار عرضه در بازار تسهیلات مسکن اکثریت نمادها را قرمزپوش کرد.  سه‌شنبه هفته‌جاری، رشد تقاضا کم و بیش در اکثر سهام صادراتی ادامه داشت. در این میان، نمادهایی نیز با فشار فروش روز معاملاتی را سپری کردند. از این‌رو، نمادهای کالایی که از بزرگ‌ترین نمادهای بازار محسوب می‌شوند، اثر خود را بر شاخص کل وارد کردند. پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان و سنگ‌آهن گهرزمین در مجموع بیش از ۱۱ واحد به نماگر بازار افزودند. در مقابل، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی مارون از آیفکس کاستند و منجر به عقب‌نشینی بیش از شش واحدی آن شدند.

 رصد بازار اول و دوم
روز گذشته، بیش از دو‌سوم نمادهای بازار اول و دوم با اقبال سهامداران پا به محدوده مثبت گذاشتند. از این‌رو، شمار صنایعی که با رشد شاخص روزانه به کار خود پایان دادند به ۱۸ عدد رسید. مروری بر صنایع رشد یافته حاکی از صدرنشینی صنعت محصولات کاغذی بود. تک‌نماد صنعت نام‌برده، «چکاپا»، اغلب روزهای اخیر معاملاتی خود را با فشار فروش و افت قیمتی طی کرده است. این عقب‌نشینی قیمت باعث شد که تقاضای سهامداران نسبت به نماد «چکاپا» برانگیخته شود و روزی مثبت را برای آن رقم بزند. همچنین اخبار حول افزایش سرمایه در نماد کاغذی «چکارن» به رشد چشمگیر تقاضای آن انجامید. به این ترتیب، فضای مثبت داد‌و‌ستدهای هم‌گروه بورسی عنوان‌شده، به معاملات «چکاپا» نیز تسری یافت و رشد قیمتی را در آن شدت بخشید.  از دیگر صنایعی که در مدار مثبت به معاملات خود پایان دادند، صنعت منسوجات در جایگاه دوم قرار گرفت و تک‌سهام آن، «نطرین» غالبا میان سهامداران حقیقی خرید و فروش شد. رتبه سوم نیز به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت. دیروز نمادهای پالایشی برای دومین روز پی‌در‌پی با غلبه تقاضا بر عرضه معامله شدند و در محدوده سبز ثابت ماندند. در مقابل، صنعت قند و شکر به‌عنوان زیانده‌ترین صنعت روز سه‌شنبه معرفی شد.  دیروز، حدود ۳۹۲ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۳۶ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد. کمتر از ۴۰ درصد این نقدینگی در معاملات فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و همچنین بانک‌ها به گردش درآمد. رشد آرام تقاضا در سهام فلزی، غالب نمادها را با نوسان محدود قیمتی در جهت مثبت روبه‌رو‌ کرد. با این حال سهامی ذوب‌آهن اصفهان که مسیر مخالفی با سایر نمادهای فلزی در پیش گرفته بود، با افت قیمتی مواجه شد. نماد مزبور روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد. به همین جهت دو اطلاعیه با عنوان «اتمام تعهدات قبلی» با موضوع بدهی شرکت ذوب‌آهن اصفهان به بانک‌ها و همچنین «پذیرش تعهدات جدید» با موضوع بدهی این شرکت به سازمان تامین‌اجتماعی، در سامانه کدال منتشر کرد. طبق این اطلاعیه‌ها در راستای بهره‌مندی از ظرفیت موجود در بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، تاییدیه سازمان تامین اجتماعی درخصوص تهاتر مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی شرکت ذوب‌آهن اصفهان با مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی از دولت اخذ شده است. رقم نهایی تهاتر بسته به سقف اعتباری بانک‌ها، معادل مبلغ یاد شده یا کمتر خواهد بود که پس از دریافت تاییدیه‌های بانک‌ها، افشای اطلاعات در قالب فرم اصلاحیه به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید. شایان یادآوری است بخشی از رقم نهایی تهاتر در قالب افزایش سرمایه از محل مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی و آورده نقدی سایر سهامداران و مابقی با شرایط مورد نظر آن سازمان تسویه خواهد شد.

 همگام با بازیگران
روز گذشته، بازار سهام با حمایت فعالان عمده به کار خود پایان داد. در این حمایت، بیش از ۱۵ میلیون سهم به ارزش حدود شش میلیارد تومان از جانب سهامداران حقیقی به سوی سهامداران حقوقی جابه‌جا‌ شد. بیشترین خالص خرید معامله‌گران حقوقی به صنعت استخراج کانه‌های فلزی و همچنین صنعت فلزات اساسی تعلق گرفت. ارزش تغییر مالکیت یافته در این دو صنعت در مجموع نزدیک به هفت میلیارد تومان محاسبه شد. از منظر نمادها نیز، سنگ‌آهن گهرزمین در کانون توجه این دسته از فعالان بازار قرار گرفت. در مقابل، تقاضای سهامداران حقیقی بیش از همه به نماد معاملاتی «چکاپا» و صنعت محصولات کاغذی جلب شد. تقریبا پنج میلیون سهم «چکاپا» به ارزش نزدیک به سه میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. پتروشیمی زاگرس نیز به‌عنوان ترجیح دوم فعالان خرد بازار معرفی و خالص خرید این دسته از سهامداران از نماد مزبور بیش از یک میلیارد تومان برآورد شد.

 چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟
در جریان معاملات روز گذشته، حدود ۸۰۰ هزار ورقه به ارزش افزون بر ۶۲ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت داد و ستد شد. ارزش معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی نیز در این بازار، به بیش از ۵۷ میلیارد تومان دست یافت. معاملات اوراق نام برده با کاهش قیمت بیشتر آنها همراه بود که منجر به رشد محدود نرخ بازدهی بازار بدهی شد. از این‌رو، متوسط نرخ سود موثر با افزایش ۲/ ۰ واحد درصد سطح ۸/ ۲۰ درصدی را در اختیار گرفت. در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۶۴ هزار برگه «تسه» به ارزش حدود چهار میلیارد تومان دست به دست شد. اکثر نمادهای این بازار فشار عرضه را بر قیمت خود احساس کردند و به محدوده منفی خزیدند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید