قیمت طلا کاهشی شد

قیمت طلا روز سه‌شنبه با امیدواری فزاینده بازارها نسبت به توقف روند افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و توافق تجاری واشنگتن و پکن که ریسک پذیری را بهبود بخشید و ارزش دلار را بالا برد، کاهش پیدا کرد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۲۸۲.۷ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه به ۱۲۹۸.۴۲ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از شش ماهه گذشته بود.


در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۲۸۳.۵۰ دلار رسید.


پیتر فانگ، مدیر تحقیقات شرکت فلزات ارزشمند وینگ فانگ در هنگ کنگ اظهار کرد: بدنبال بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران، طلا از اوج قیمت اخیرش عقب نشینی کرده است. بازار به دلیل ابهامات پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین و افزایش نرخ‌های بهره آمریکا دچار تلاطم شده بود با این حال اکنون مقامات آمریکا و چین تلاش می کنند همکاری کرده و با لحن مثبتشان، فضای باثباتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده‌اند.


اکثر بازارهای سهام آسیایی با امیدواری سرمایه‌گذاران به این‌که واشنگتن و پکن به نوعی توافق برای پایان دادن به اختلافات تجاری خود دست پیدا کنند، روز سه‌شنبه سیر صعودی پیدا کردند. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، اواخر روز دوشنبه اظهار کرده بود که پکن و واشنگتن می‌توانند به توافق تجاری دست پیدا کنند که ادامه‌دار باشد. ده‌ها مقام از چین و آمریکا به منظور پایان دادن به اختلاف تجاری که بازارهای جهانی را از سال گذشته بهم ریخته است سرگرم مذاکره هستند.


به گفته تحلیلگران، افراد زیادی با تصور این که رشد اقتصادی آمریکا و چین به دلیل جنگ تجاری کاهش پیدا خواهد کرد، طلا خریداری کرده اند. اگر نتیجه این مذاکرات مثبت باشد، بازار طلا با سودگیری سرمایه گذاران مواجه خواهد شد.


شاخص دلار که در معاملات روز گذشته با اطمینان فزاینده سرمایه‌ گذاران به این‌که بانک مرکزی آمریکا امسال به دلیل ابهاماتی پیرامون روند رشد اقتصاد این کشور، نرخ‌های بهره را افزایش نخواهد داد، نزدیک پایین‌ترین حد خود در دو ماه و نیم اخیر سقوط کرده بود اما روز جاری ۰.۳ درصد رشد کرد.


بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا از اوج خود در اکتبر بیش از ۵۰ واحد کاهش یافتند.


طلا به افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد، بالا می‌رود و جذابیت سرمایه‌گذاری کمتری پیدا می‌کند.


بر اساس گزارش رویترز، طلا از زمانی که در اواسط اوت به پایینترین قیمتش در بیش از یک سال و نیم اخیر سقوط کرد، به دلیل تلاطم بازارهای سهام و افت ارزش دلار حدود ۱۱ رشد کرده است


ذخایر طلای "اس پی دی آر گلدتراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌ گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه شاهد خروج بخشی از سرمایه‌ها بود، اما ذخایر این صندوق در بالاترین حد خود از اوت سال ۲۰۱۸ قرار دارد و منعکس‌کننده تقاضا برای طلا به عنوان دارایی مطمئن است.


در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰۱ دلار رسید، اما همچنان نزدیک رکورد ۱۳۱۳.۲۴ دلار قرار دارد که در معاملات روز گذشته به آن صعود کرده بود. این فلز اکنون گرانتر از طلا معامله می‌شود. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۵.۵۵ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، ۸۱۵.۵۰ دلار معامله شد.


منبع خبر: ایسنا

این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید