مشوق‌های صادراتی همچنان در جیب گمرک

به گزارش بورس نیوز، رابطه تنگاتنگی بین افزایش صادرات غیرنفتی و رشد اقتصادی کشورها غیرقابل انکاربوده بنابراین دولت‌ها برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی در راستای افزایش صادرات غیرنفتی با اعمال سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مطلوب و مناسب گام برمی‌دارند تا از این طریق بتوانند منابع درآمدی خود را با توجه به مصارف مورد نیاز تأمین کنند. 

اما با وجود نگرش مثبت عمومی نسبت به صادرات و آگاهی از نقش این فعالیت اقتصادی در رونق تولید، اشتغال و پیشرفت واقعی اقتصادی ، مشکلاتی همچون کمبود بودجه موانعی در مسیر بهبود وضعیت صادرات کشور ایجاد می کند. 

در این خصوص محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت به بورس‌نیوز گفت: براساس لایحه بودجه 97 باید در سال جاری حدود 1300 میلیارد تومان به توسعه صادرات غیرنفتی از محل افزایش یک درصد بر نرخ موثر تعرفه اقلام وارداتی به استثنای اقلام اساسی و دارو اختصاص پیدا می‌کرد اما به دلیل اعمال تحریم‌ها واردات بخشی از این کالاها ممنوع شد که به تبع آن درآمد صادراتی کشور نیز کاهش یافت.

وی افزود: تاکنون گمرک آماری در خصوص میزان مبلغ پرداختی به حساب خزانه از محل افزایش یک درصد بر نرخ موثر تعرفه اعلام نکرده است.

مودودی با بیان اینکه تاکنون 20 میلیارد تومان به حساب سازمان توسعه تجارت واریز شده است، ادامه داد: امیدواریم که تا پایان سال باقی مانده معوقات پرداخت شود که این سازمان بتواند اقدامات لازم در خصوص حمایت از صادرات غیرنفتی را انجام دهد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اختصاص بودجه 700 میلیارد تومانی برای مشوق‌های صادراتی در سال 98، تاکید کرد: میزان بودجه در نظرگرفته شده برای مشوق‌های صادراتی در سال 98 نسبت به سال جاری با کاهش مواجه شده اما در صورت تخصیص این بودجه برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص حمایت از صادرات غیرنفتی انجام می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید