گزارش بازار روز یک شنبه

شاخص با ثبت رشد 4052 واحدی در نهایت در ایستگاه 238,220 واحد متوقف شد
شاخص فرابورس نیز امروز 33 پله صعود کرد
مجموع ارزش دادوستدهای روز جاری از 2800 میلیاردتومان فراتر رفت


همان طور که صبح هم گفتیم حجم فروش ها در قیمت های مثبت و صف خرید بالا خواهد بود اما انتظار منفی شدن بازار و صف فروش شدن این همه نماد را نداشتیم. 
آیا واقعا شاخص و بازار با هم تناسب دارد ؟!  آیا در یک بازار منفی باید شاخص این همه رشد داشته باشد ؟!
آیا واقعا شاخصی که ساختند واقعی است ؟!
امروز خیلی از پورتفوهایی که میدیدم که از تنوع سهام برخوردار بودند ،  طی امروز و دیروز بیش از 5 در صد افت داشتند و حالا شاخص طی دیروز و امروز بیش از سه درصد رشد داشته است . یک نوع تناقض آشکار در بازار سهام به چشم می خورد که ناشی از دست کاری مسئولان و غیر واقعی بودن این ارقام برای شاخص است . 
دیروز در یک بازار منفی با استفاده از اخابر و همراه شاخص را از منفی به مثبت تبدیل کردند . امروز دیدند اگر بخواهند شاخص را بیشتر مثبت کنند با یک نماد و دو نماد این کار ممکن نخواهد بود و باید با یک گروه آن هم یک گروه بزرگ  این کار را بکنند و دیدند چه گروهی بهتر از پتروشیمی ها . باید بگوییم که همین گروه پتروشیمی به تنهایی کل بازار را حریف است . یک نماد فارس توانست امروز  شاخص را به تنهایی 600 واحد بالا ببرد . پتروشیمی هایی که به تازگی وارد تحریم شده و باید دید که در ماه های آینده چه میزان تحریم ها روی فروش این شرکت ها تاثیر خواهد گذاشت اما فعلا با حمایت هایی که از این گروه می شود و تلاش برای ورود پول به این گروه شاهد صف های خرید سنیگن در این گروه هستیم .

در کل امروز هم مسئولان به هدف خود رسیدند و وقتی مانند دیروز در یک بازار منفی شاهد شاخص مثبت هستیم ، هیچ مقاومت و سقفی را نمی تواند برای شاخص تصور کرد . شاید باید فرمول بررسی شاخص را تغییر داد . 
مثلا اگر شاخص بیش از 5 هزار واحد رشد داشت بازار مثبت است . اگر شاخص بین یک هزار تا  پنج هزار رشد داشت بازار متعادل است  و اگر شاخص از یک واحد تا 1000 واحد رشد کرد بازار منفی است . چون شاخص هم منفی نمی شود برای شاخص منفی هیچ اضهار نظری نداریم ! 

نکته دیگر هم در مورد دلار است . هفته های قبل بدلیل ماه رمضان و تعطیلات آن ماه و بزرگنمایی های که در زمینه سفر نخست وزیر ژاپن بوجود آمده بود قیمت دلار تا زیر 13 هزار تومان اصلاح کرد اما پس از مشخص شدن نتیجه سفر شینزوآبه و پایان یافتن تعطیلات شاهد افزایش حجم حوالجات بودیم . حتی امروز هم که بازار اونور تعطیل است شاهد افزایش خرید ها  هستیم . امروز البته سایت های رسمی هم تسلیم شدند و قیمت های خود را بالای 13 هزار تومان آوردند . همین دیروز که در سایت های رسمی قیمت دلار 12900 خورده بود در بازار آزاد دلار روی 13500 معامله می شد و امروز هم که در این زمانی که این گزارش را می نویسیم دلار به 13800 هم رسیده است که نشان می دهد دوباره قیمت به دست بازار آزاد افتاده و از دست بانک مرکزی خارج شده است . اتفاقی که بارها آن را پیش بینی کرده بودیم و احتمال آن را بالا می دانشستیم . 
در مورد دلار انتظار این است که قیمت آن در یک رنج محدود حفظ شود هر چند این رنج بالا باشد . مهم این است که بانک مرکزی بتواند این رنج را حفظ کند که خیلی بیشتر می تواند به اقتصاد فعلیمان  کمک کند تا اینکه آن را پایین بیاورود و سپس مانند فنر روبه بالا پرتاب شود  . بار ها گفته ایم که نوسانات بیشتر از قیمت های بالا به اقتصاد ضربه میزند و مانند زلزله همه چیز را به هم می ریزد . 
هر وقت افت قیمت ارز صرفا با عرضه های بانک مرکزی و پاسخ مناسب به تقاضای خریداران در یک فضای غیر دستوری همراه باشد و فقط با جو دادن و یا بزرگ جلوه دادن یک خبر اتفاق نیافتاده باشد آن کاهش قیمت یک کاهش قیمت اصولی و ماندگار است در غیر این صورت خیلی نمی توان روی این کاهش قیمت های تصنعی دل بست . 


 


  



نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید